表紙
市場調査レポート

パワートレインの軽量化に関する戦略的分析

Strategic Analysis of Powertrain Light-weighting Measures

発行 Frost & Sullivan 商品コード 341536
出版日 ページ情報 英文 53 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=101.39円で換算しております。
Back to Top
パワートレインの軽量化に関する戦略的分析 Strategic Analysis of Powertrain Light-weighting Measures
出版日: 2015年09月30日 ページ情報: 英文 53 Pages
概要

自動車のパワートレインの軽量化手段としては、材料としてのアルミニウムの活用が最も一般的ですが、プラスチックの利用も増えているほか、新たな部品結合技術の採用も必須となりつつあります。

当レポートでは、世界の大手自動車メーカーににおける車体軽量化のための戦略とその実例・将来展望について分析し、主要部品 (エンジン、トランスミッション、排気装置) ごとの具体的な軽量化手法 (素材・部品の代替など) や、大手メーカー (BMW、VWなど) の実例、今後の市場・技術動向の見通しなどを調査・考察しております。

第1章 エグゼクティブ・サマリー

第2章 分析の範囲・目的・背景・手法

第3章 定義と分類

  • 定義
  • 自動車の軽量化:重量別の内訳

第4章 軽量型エンジンのクラスター

  • 新素材とその用途:軽量型エンジン
  • 構造の傾向と今後の機会:エンジン軽量化の場合
  • 代替的素材の傾向:エンジン軽量化の場合

第5章 軽量型トランスミッションのクラスター

  • 新素材とその用途:軽量型トランスミッション軽量化の場合
  • 軽量化のアプローチ:トラスミッションの場合
  • デュアルクラッチ・トランスミッション (DCT):構造の軽量化の傾向

第6章 軽量化排気装置のクラスター

  • 排気装置の主な軽量化技術
  • 軽量型排気装置の主な特徴
  • 排気装置の軽量化戦略:材料の代替化
  • 排気装置の軽量化戦略:部品の統合/一体化
  • 排気装置の軽量化戦略:設計の最適化
  • 排気装置の軽量化戦略:壁面の厚さの削減

第7章 ケーススタディ:BMW GROUP

  • ケーススタディ:BMW Groupの軽量化アプローチ
  • 素材のソリューションとパワートレインの種類:BMW Groupの場合
  • パワートレイン専用素材の将来展望:BMW Groupの場合

第8章 ケーススタディ:VOLKSWAGEN GROUP

  • ケーススタディ:VW Groupの軽量化アプローチ
  • 素材のソリューションとパワートレインの種類:VW Groupの場合
  • パワートレイン専用素材の将来展望:VW Groupの場合

第9章 結論と将来展望

  • 主な結論と今後の見通し:影響度の分析
  • 分析結果:3つの主な予測
  • 法的免責事項

第10章 付録

  • 分析手法
  • 新素材とその新たな活用分野
  • 略語一覧
目次
Product Code: MB5E-18

Aluminum to Continue to Dominate, Plastics to Evolve, and Newer Joining Techniques to be the Norm

The study throws light on various light-weighting measures on powertrains and their importance and level of maturity in taking original equipment manufacturers (OEMs) closer to CO2 targets. The study has been broken down into 3 clusters-engine, transmissions, and exhaust after-treatment. Newer materials and the pace of substitution of conventional materials have been discussed. Supplementary technological advances required in manufacturing and joining process and economies of scales to be achieved are also detailed. The study delves into key participants, such as BMW and VW, for a deeper insight into their light-weighting strategies through 2 case studies. The base year is 2015 and forecasts have been provided till 2022.

Table of Contents

1. EXECUTIVE SUMMARY

Executive Summary

  • 1. Key Findings
  • 2. The Light Weighting Spiral
  • 3. Light Weighting a Car-Weight Savings Opportunity by Focus Area
  • 4. Light Weighting-Cost Savings and Impacts
  • 5. Efficient, Sensitive, and Convenient Materials-Keys to Light Weighting
  • 6. Opportunities and Multi-dimensional Evolution in Light Weighting
  • 7. Current and Future Position of OEMs in the Light-weight Matrix
  • 8. Analysis of Powertrain Components-Weight Reduction Versus Cost
  • 9. Key Conclusions and Future Outlook-Impact Analysis

2. RESEARCH SCOPE, OBJECTIVES, BACKGROUND, AND METHODOLOGY

Research Scope, Objectives, Background, and Methodology

  • 1. Research Scope
  • 2. Research Aims and Objectives
  • 3. Key Questions this Study Will Answer
  • 4. Research Background
  • 5. Research Methodology
  • 6. Key OEMs Compared in this Study

3. DEFINITIONS AND SEGMENTATION

Definitions and Segmentation

  • 1. Definitions
  • 2. Automotive Light-weighting Segmentation

4. LIGHT WEIGHTING-ENGINE CLUSTER

Light Weighting-Engine Cluster

  • 1. New Materials and Applications-Light-weighting Engines
  • 2. Construction Trend and Opportunities-Engine Light-weight Materials
  • 3. Material Substitution Trends-Engine Light Weighting

5. LIGHT WEIGHTING-TRANSMISSION CLUSTER

Light Weighting-Transmission Cluster

  • 1. New Materials and Applications-Light-weighting Transmissions
  • 2. Light Weighting Approach-Transmissions
  • 3. Dual-clutch Transmission (DCT)-Light Weight Construction Trend

6. LIGHT WEIGHTING-EXHAUST CLUSTER

Light Weighting-Exhaust Cluster

  • 1. Key Exhaust Light-weighting Technologies
  • 2. Exhaust Weight Reduction Key Attributes
  • 3. Exhaust Light-weight Strategy-Material Substitution
  • 4. Exhaust Light-weight Strategy: Parts Consolidation/Integration
  • 5. Exhaust Light-weight Strategy: Design Optimization
  • 6. Exhaust Light-weight Strategy: Wall Thickness Reduction

7. CASE STUDY-BMW GROUP

Case Study-BMW Group

  • 1. Case Study: Light-weighting Approach-BMW Group
  • 2. Material Solutions and Powertrain Types-BMW Group
  • 3. Outlook on Materials Specific to Powertrain-BMW Group

8. CASE STUDY-VOLKSWAGEN GROUP

Case Study-Volkswagen Group

  • 1. Case Study: Light-weighting Approach-VW Group
  • 2. Material Solutions and Powertrain Types-VW Group
  • 3. Outlook on Materials Specific to Powertrain-VW Group

9. CONCLUSIONS AND FUTURE OUTLOOK

Conclusions and Future Outlook

  • 1. Key Conclusions and Future Outlook-Impact Analysis
  • 2. The Last Word-3 Big Predictions
  • 3. Legal Disclaimer

10. APPENDIX

Appendix

  • 1. Methodology
  • 2. Newer Materials and Newer Material Application Areas
  • 3. List of Abbreviations
Back to Top