株式会社グローバルインフォメーション
TEL: 044-952-0102
表紙
市場調査レポート

企業環境内のコミュニケーションに対するソーシャルメディアの影響

The Effect of Social Media on Communications within the Corporate Environment

発行 Frost & Sullivan 商品コード 304815
出版日 ページ情報 英文 99 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=114.71円で換算しております。
Back to Top
企業環境内のコミュニケーションに対するソーシャルメディアの影響 The Effect of Social Media on Communications within the Corporate Environment
出版日: 2014年05月28日 ページ情報: 英文 99 Pages
概要

当調査によると、回答者の9割が外部とのコミュニケ - ションにソーシャルメディアを利用しており、その内訳は「内外双方とのやり取りに利用する」が51%、「外部とのやり取りのみ」が39%で、「内部とのやり取りのみ」は10%にとどまりました。会社員の間でもっとも認知度が高く利用されているのがLinkedIn、続いてFacebook、YouTubeという結果でした。回答者のほぼ半数はソーシャルメディアの利用に積極的で、そのメリットとリスクを同じくらい理解しています。

当レポートは、特に内部および外部とのコミュニケーション企業におけるソーシャルネットワーキングの利用動向を評価し、ソーシャルメディアの利用促進要素や利用の普及度合い、管理ツールの利用状況などについて取り上げています。

第1章 調査の背景、目的、および調査手法

  • 調査の背景と目的
  • 調査手法

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 ソーシャルメディア技術の利用:一般的傾向

  • 企業におけるソーシャルメディアの利用:外部 vs. 内部
  • 部門におけるソーシャルメディアの利用
  • 産業におけるソーシャルメディアの利用
  • 利用されるソーシャルメディアツールの種類
  • ソーシャルネットワーキングの目的ごとの従業員が使用するソーシャルメディアのツール

第4章 信用と姿勢によるソーシャルメディアの分類

  • ユーザー分類の概要
  • ソーシャルメディアツールの導入と利用とリソース割り当てに予想される変化
  • コミュニケーションチャネルとしてのソーシャルメディアのメリットに対する信用
  • ソーシャルメディア利用の運営上のメリット
  • ソーシャルメディアの法的および運営上のリスク
  • ソーシャルネットワーキングの目的ごとのソーシャルメディアの主な潜在的メリット

第5章 ソーシャルメディアの利用:キーとなる傾向

  • 利用されている主なソーシャルメディアサイト
  • ソーシャルネットワーキングの目的ごとの主なソーシャルメディアサイトの企業利用
  • 専門的な理由によるソーシャルメディアサイトの個人利用(部門別)
  • 専門的な理由によるソーシャルメディアサイトの個人利用(産業別)
  • 企業が利用するソーシャルメディアサイト(部門別)
  • 企業が利用するソーシャルメディアサイト(産業別)
  • 企業にもっとも適した消費者向けソーシャルメディアサイト
  • ソーシャルネットワークへのアクセスにおけるモバイル端末の利用
  • ソーシャルネットワークへのアクセスにおけるモバイル端末の利用(部門別)
  • ソーシャルネットワークへのアクセスにおけるモバイル端末の利用(産業別)
  • ソーシャルネットワークへのアクセスにおけるモバイル端末の利用(ソーシャルネットワーキングの目的別)
  • ソーシャルネットワーキングの目的ごとのモバイル端末の利用概要

第6章 ソーシャルメディアの利用方針

  • ソーシャルネットワーキングの利用に関する明文化された方針
  • ソーシャルネットワーキングの利用に関する明文化された方針(ソーシャルネットワーキングの目的別)
  • ソーシャルネットワーキングの利用に関する明文化された方針(部門別)
  • ソーシャルネットワーキングの利用に関する明文化された方針(産業別)
  • 産業別のソーシャルネットワーキングサイト利用方針
  • 業界による公式な方針のないソーシャルネットワーキングサイトへのアクセス

第7章 企業のソーシャルネットワーク戦略

  • ソーシャルメディアツールの利用開始
  • ソーシャルメディアツールの利用開始(産業別)
  • ソーシャルネットワーキングの管理
  • ソーシャルネットワーキングの管理(産業別)

第8章 ソーシャルメディアの外部利用

  • 産業別の外部利用のためのソーシャルメディアプラットフォーム
  • 顧客対応ソーシャルメディア戦略
  • 外部のソーシャルメディア利用者間のソーシャルメディア利用に関する公式な明文化方針
  • 産業別ソーシャルネットワーキングサイトのプロモーション
  • 産業別の顧客を盛り上げるソーシャルネットワーキングコミュニティの成功

第9章 ソーシャルメディア活用ツール

  • ソーシャルメディア活用ツールの利用
  • ソーシャルメディア活用ツールの利用(産業別)

第10章 測定プラットフォーム

  • ソーシャルメディア測定プラットフォームの利用
  • ソーシャルメディア測定プラットフォームの利用(産業別)
  • 産業別のソーシャルメディアを通じた企業ブランドの追跡
  • 主なソーシャルメディア測定プラットフォーム

第11章 ソーシャルメディアの内部利用

  • 内部ソーシャルメディア戦略の実施
  • 内部のソーシャルメディア利用者間のソーシャルメディア利用に関する公式な明文化方針
  • 内部ソーシャルメディア利用者間の測定プラットフォームの利用
  • ソーシャルメディアツール利用の動機づけ

第12章 ソーシャルメディアの利用における事業部門の関与

  • ソーシャルメディアにもっとも関与している部門
  • ソーシャルメディアにもっとも関与している部門(産業別)
  • ソーシャルメディアにもっとも関与している部門(ソーシャルネットワーキング別)

第13章 今後の目的

  • ソーシャルメディア利用の変化(ソーシャルネットワークの目的別)
  • ソーシャルメディア利用の変化(産業別)
  • ソーシャルメディアへのリソース投入の変化(ソーシャルネットワークの目的別)
  • ソーシャルメディアへのリソース投入の変化(産業別)

第14章 回答者プロファイル

  • ソーシャルネットワーキング目的別居住国
  • 部門別居住国
  • 産業別居住国
  • 産業
  • 部門
  • 企業の従業員数
  • 企業の役割
  • 企業の収益
  • 性別
  • 年代
  • 教育
  • 人種
  • 2012年の総収入(税込)
  • 法的免責事項

第15章 FROST & SULLIVANについて

目次
Product Code: NDF5-01-00-00-00

Uncovering Usage Prevalence and Methods of Organizational Implementation

The primary aim of this research is to gauge the usage trends of social networking within a business context, specifically related to internal and external communications. It covers drivers for social media use, prevalence of social media engagement, and management tool usage. Overall, 90% of respondents use social media for external communications, either in combination with internal use (51%) or for external use only (39%). Only 10% uses it internally alone. Corporate workers are most aware of and most often use LinkedIn, followed by Facebook, then YouTube. Almost half of the respondents are the most motivated users to use social media and are equally aware of the resulting benefits and risks.

Table of Contents

1. RESEARCH BACKGROUND, OBJECTIVES, AND METHODOLOGY

Research Background, Objectives, and Methodology

  • 1. Research Background and Objectives
  • 2. Methods

2. EXECUTIVE SUMMARY

Executive Summary

  • 1. Executive Summary
  • 2. Executive Summary (continued)

3. SOCIAL MEDIA TECHNOLOGY USAGE: GENERAL TRENDS

Social Media Technology Usage: General Trends

  • 1. Corporate Use of Social Media: External vs. Internal
  • 2. Use of Social Media Technologies by Department
  • 3. Use of Social Media Technologies by Industry
  • 4. Types of Social Media Tools Used
  • 5. Social Media Tools Used by Employees by Social Networking Purpose

4. SOCIAL MEDIA SEGMENTATION BY BELIEFS AND ATTITUDES

Social Media Segmentation by Beliefs and Attitudes

  • 1. Overview of User Segmentation
  • 2. Adoption of Social Media Tools and Projected Changes in Usage and Resource Allocation
  • 3. Belief in the Benefits of Social Media as a Communications Channel
  • 4. Operational Benefits of Social Media Usage
  • 5. Legal and Operational Risks of Social Media
  • 6. Top Potential Benefits of Social Media by Social Networking Purpose

5. SOCIAL MEDIA USAGE: KEY TRENDS

Social Media Usage: Key Trends

  • 1. Top Social Media Sites Used
  • 2. Corporate Use of Top Social Media Sitesby Social Network Purpose
  • 3. Social Media Sites Used Personally on a Professional Basis by Department
  • 4. Social Media Sites Used Personally on a Professional Basis by Industry
  • 5. Social Media Sites the Company Uses by Department
  • 6. Social Media Sites the Company Uses by Industry
  • 7. Overall Best Consumer Social Media Sites for Business
  • 8. Use of Mobile Devices to Access Social Networks
  • 9. Use of Mobile Devices to Access Social Networks by Department
  • 10. Use of Mobile Devices to Access Social Networks by Industry
  • 11. Use of Mobile Devices to Access Social Networks by Social Networking Purpose
  • 12. Description of Mobile Devices Use by Social Networking Purpose

6. SOCIAL MEDIA USAGE POLICIES

Social Media Usage Policies

  • 1. Written Policies Related to the Use of Social Networking
  • 2. Written Policies Related to the Use of Social Networkingby Social Network Purpose
  • 3. Written Policies Related to the Use of Social Networking by Department
  • 4. Written Policies Related to the Use of Social Networking by Industry
  • 5. Policies on the Use of Social Networking Sites by Industry
  • 6. Access to Social Networking Sites without a Formal Policy by Industry

7. COMPANY SOCIAL NETWORK STRATEGIES

Company Social Network Strategies

  • 1. Initiation of Social Media Tools
  • 2. Initiation of Social Media Tools
  • 3. Initiation of Social Media Tools by Industry
  • 4. Management of Social Networking
  • 5. Management of Social Networking by Industry

8. EXTERNAL USE OF SOCIAL MEDIA

External Use of Social Media

  • 1. Social Media Platforms for External Use by Industry
  • 2. Customerfacing Social Media Strategies
  • 3. Formal, Written Policies on Social Media Usage Among External Social Media Users
  • 4. Promotion on Social Networking Sites by Industry
  • 5. Success of Client-elations Social Networking Communities by Industry

9. SOCIAL MEDIA ENGAGEMENT TOOLS

Social Media Engagement Tools

  • 1. Use of Social Media Engagement Tools
  • 2. Use of Social Media Engagement Tools by Industry

10. MEASUREMENT PLATFORMS

Measurement Platforms

  • 1. Use of Social Media Measurement Platforms
  • 2. Use of Social Media Measurement Platform by Industry
  • 3. Tracking the Company's Brand through Social Media by Industry
  • 4. Top Social Media Measurement Platforms

11. INTERNAL USE OF SOCIAL MEDIA

Internal Use of Social Media

  • 1. Implementation of Internal Social Media Strategies
  • 2. Formal Written Policies on Social Media Usage Among Internal Social Media Users
  • 3. Measurement Platform Usage Among Internal Social Media Users
  • 4. Motivators for Using Social Media Tools

12. INVOLVEMENT OF BUSINESS DEPARTMENTS IN SOCIAL MEDIA USE

Involvement of Business Departments in Social Media Use

  • 1. Department of Greatest Involvement in Social Media
  • 2. Department of Greatest Involvement by Industry
  • 3. Department of Greatest Involvement by Social Networking

13. FUTURE INTENTIONS

Future Intentions

  • 1. Overall Usage of Social Media Change by Social Network Purpose
  • 2. Overall Usage of Social Media Change by Industry
  • 3. Change in Resources Devoted to Social Media by Social Network Purpose
  • 4. Change in Resources Devoted to Social Media by Industry

14. PROFILE

Profile

  • 1. Country of Residence by Social Network Purpose
  • 2. Country of Residence by Department
  • 3. Country of Residence by Industry
  • 4. Industry
  • 5. Department
  • 6. Company's Number of Employees
  • 7. Company's Role
  • 8. Company's Revenue
  • 9. Gender
  • 10. Age Group
  • 11. Education
  • 12. Race/Ethnicity
  • 13. 2012 Gross Salary
  • 14. Legal Disclaimer

15. THE FROST & SULLIVAN STORY

The Frost & Sullivan Story

  • 1. The Frost & Sullivan Story
  • 2. Value Proposition: Future of Your Company & Career
  • 3. Global Perspective
  • 4. Industry Convergence
  • 5. 360° Research Perspective
  • 6. Implementation Excellenceellence
  • 7. Our Blue Ocean Strategy
Back to Top