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表紙
市場調査レポート

中国の大豆製品市場における消費者動向

Consumer Trends in the Soy Products Market in China

発行 Canadean 商品コード 228572
出版日 ページ情報 英文 47 Pages
即納可能
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=114.71円で換算しております。
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中国の大豆製品市場における消費者動向 Consumer Trends in the Soy Products Market in China
出版日: 2012年03月29日 ページ情報: 英文 47 Pages
概要

中国では、どの年齢層もその人口比以上に大豆製品を消費していません。大豆製品の消費パターンは国内の人口構造と完全にマッチしています。 豆乳を消費する消費者の比率が非常に高いという事実は、特定の消費傾向が、そのまま大豆製品の消費量に反映され、更には市場需要額にも直接反映される、ということを意味しています。以上のような消費者の行動から、適切な消費者層・製品カテゴリーを対象として設定することが市場での成功に不可欠であることが分かります。一方で、それとは反対に、大豆製品市場では、“態度と行動”の間の大きなギャップも存在しています。つまり、「自らの消費行動が流行の影響を受けている」と答えた消費者の比率と、その流行の対象である商品の実際の市場シェアには大きな差が生じています。 中国の大豆製品市場におけるブランド品のシェアは1/4にも満たず、反対にプライベートブランドが市場の大半を占めています。このことは、大豆製品市場ではブランディングがまだ有効に働いていないことを示しています。この市場に参入したいブランド品企業は、革新的な高付加価値製品を供給することで、既に市場での足場を固めたプライベートブランドから市場シェアを奪う必要があります。

当レポートでは、中国における大豆製品の消費者動向を製品カテゴリー別に調査し、各種グループ(年齢・性別など)ごとの市場規模、年齢・性別ごとの消費行動・動向、製品選択行動、全体的な傾向が消費者行動に及ぼす影響、市場規模(販売量)と市場価値(販売額)などの項目について詳細に分析し、その結果を概略以下の構成でお届けします。

目次

1 イントロダクション

  • 1.1 このレポートについて
  • 1.2 定義
    • 1.2.1 消費者動向
    • 1.2.2 消費者集団および法定飲酒年齢における消費 (アルコール飲料に関する調査の場合)
    • 1.2.3 最終消費者
    • 1.2.4 容積単位および集約単位
    • 1.2.5 為替相場
    • 1.2.6 集団プロファイル (図表解釈用)
  • 1.3 調査方法
    • 1.3.1 イントロダクション
    • 1.3.2 大規模かつ国際的な消費者オンライン調査プログラム
    • 1.3.3 信頼性ある国別(年齢層別、性別)の調査結果
    • 1.3.4 児童への質問には親が代理で回答
    • 1.3.5 アルコール飲料カテゴリーでは回答者を年齢により制限
    • 1.3.6 業界への調査および二次調査を加えた総合的調査

2 消費者区分、消費額および動向の影響

  • 2.1 コホート集団および大豆製品の市場価値
    • 2.1.1 年齢集団
    • 2.1.2 性別集団
    • 2.1.3 地域別集団
    • 2.1.4 学歴別集団
    • 2.1.5 資産別集団
    • 2.1.6 生活パターン別集団
  • 2.2 コホート集団および市場価値、カテゴリー別
    • 2.2.1 大豆デザート
    • 2.2.2 大豆飲料
    • 2.2.3 豆乳
  • 2.3 行動の傾向と市場価値
    • 2.3.1 大豆デザート
    • 2.3.2 大豆飲料
    • 2.3.3 豆乳

3 消費分析

  • 3.1 年齢別・性別の消費頻度
    • 3.1.1 大豆デザート
    • 3.1.2 大豆飲料
    • 3.1.3 豆乳
  • 3.2 消費者プロファイル:製品カテゴリー別
    • 3.2.1 大豆デザート
    • 3.2.2 大豆飲料
    • 3.2.3 豆乳

4 ブランドか、プライベートブランドかの選択

  • 4.1 ブランドとプライベートブランドの販売量シェア
    • 4.1.1、カテゴリー別
  • 4.2 大豆製品 ブランドの選択とプライベートブランドのシェア
    • 4.2.1 大豆デザート
    • 4.2.2 大豆飲料
    • 4.2.3 豆乳

5 流行の影響を受ける消費者の割合

  • 5.1 消費者の製品選択における流行の促進要因
    • 5.1.1 大豆製品全般
    • 5.1.2 大豆デザート
    • 5.1.3 大豆飲料
    • 5.1.4 豆乳

6 消費のインパクト: 市場評価

  • 6.1 大豆製品市場価値に対する消費活動の影響
    • 6.1.1 市場価値、カテゴリー別
    • 6.1.2 市場販売量、カテゴリー別
  • 6.2 大豆製品 市場価値分析、カテゴリー別
    • 6.2.1 シェア、カテゴリー別
    • 6.2.2 1人あたり消費額、カテゴリー別
    • 6.2.3 1世帯あたり消費額、カテゴリー別
  • 6.3 大豆製品 市場価値に対する消費者行動の影響
    • 6.3.1 シェア、カテゴリー別
    • 6.3.2 1人あたり消費量、カテゴリー別
    • 6.3.3 1世帯あたり消費量、カテゴリー別

7 付録

  • 7.1 Canadeanについて
  • 7.2 免責事項

表一覧

  • 表 1: 大豆製品市場の容積単位
  • 表 2: 外国為替レート- CNY Vs. US$
  • 表 3: 中国 調査回答者のプロファイル (ウェイト調整済)
  • 表 4: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 年代別
  • 表 5: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 性別
  • 表 6: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 居住地域別(都市部/非都市部)
  • 表 7: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 学歴別
  • 表 8: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 資産別
  • 表 9: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 生活パターン別
  • 表 10: 中国 大豆デザート 消費者集団シェア(% 市場価値)
  • 表 11: 中国 大豆飲料 消費者集団シェア(% 市場価値)
  • 表 12: 中国 豆乳 消費者集団シェア(% 市場価値)
  • 表 13: 中国 大豆デザートの総販売額 (100万人民元) および行動トレンドの影響下にある販売額のシェア
  • 表 14: 中国 大豆飲料の総販売額 (100万人民元) および行動トレンドの影響下にある販売額のシェア
  • 表 15: 中国 豆乳の総販売額 (100万人民元) および行動トレンドの影響下にある販売額のシェア
  • 表 16: 中国 大豆デザート 消費頻度分析(年齢・消費集団別、%)
  • 表 17: 中国 大豆デザート 消費頻度分析(性別・消費集団別、%)
  • 表 18: 中国 大豆飲料 消費頻度分析(年齢・消費集団別、%)
  • 表 19: 中国 大豆飲料 消費頻度分析(性別・消費集団別、%)
  • 表 20: 中国 豆乳 消費頻度分析(年齢・消費集団別、%)
  • 表 21: 中国 豆乳 消費頻度分析(性別・消費集団別、%)
  • 表 22: 中国 大豆デザート 消費者プロファイル (消費者サブグループ、%)
  • 表 23: 中国 大豆飲料 消費者プロファイル (消費者サブグループ、%)
  • 表 24: 中国 豆乳 消費者プロファイル (消費者サブグループ、%)
  • 表 25: 中国 大豆製品 PB浸透率(% Vol)、カテゴリー別
  • 表 26: 中国 大豆デザート ブランドシェア (販売量、%)
  • 表 27: 中国 大豆飲料 ブランドシェア (販売量、%)
  • 表 28: 中国 豆乳 ブランドシェア (販売量、%)
  • 表 29: 中国 大豆製品全般: 流行の影響を受けると回答した消費者の割合
  • 表 30: 中国 大豆デザート: 流行の影響を受けると回答した消費者の割合
  • 表 31: 中国 大豆飲料: 流行の影響を受けると回答した消費者の割合
  • 表 32: 中国 豆乳: 流行の影響を受けると回答した消費者の割合
  • 表 33: 中国 大豆製品 市場価値 (100万人民元)、カテゴリー別
  • 表 34: 中国 大豆製品 市場価値 (100万US$)、カテゴリー別
  • 表 35: 中国 大豆製品 市場販売量 (100万Kg)カテゴリー別
  • 表 36: 中国 大豆製品 市場シェア (100万US$)、カテゴリー別
  • 表 37: 中国 大豆製品 1人あたり消費額 (人民元)、カテゴリー別
  • 表 38: 中国 大豆製品 1人あたり消費額 (US$)、カテゴリー別
  • 表 39: 中国 大豆製品 1世帯あたり消費額 (人民元)、カテゴリー別
  • 表 40: 中国 大豆製品 1世帯あたり消費額 (US$)、カテゴリー別
  • 表 41: 中国 大豆製品 市場販売量 (100万Kg) シェア、カテゴリー別
  • 表 42: 中国 大豆製品 1人あたり消費量 (100万Kg / 100万人)、カテゴリー別
  • 表 43: 中国 大豆製品 1世帯あたり消費量 (100万Kg / 100万世帯)、カテゴリー別

図一覧

  • 図 1: 消費者パネルレポート調査方法
  • 図 2: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 年代別
  • 図 3: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 性別
  • 図 4: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 居住地域別(都市部/非都市部)
  • 図 5: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 学歴別
  • 図 6: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 資産別
  • 図 7: 中国 大豆製品 販売額シェア (%) 生活パターン別
  • 図 8: 中国 大豆デザート 消費頻度分析(年齢集団別 消費集団別、%)
  • 図 9: 中国 大豆デザート 消費頻度分析(性別・消費集団別、%)
  • 図 10: 中国 大豆飲料 消費頻度分析(年齢集団別 消費集団別、%)
  • 図 11: 中国 大豆飲料 消費頻度分析(性別・消費集団別、%)
  • 図 12: 中国 豆乳 消費頻度分析(年齢集団別 消費集団別、%)
  • 図 13: 中国 豆乳 消費頻度分析(性別・消費集団別、%)
  • 図 14: 中国 大豆製品 PB浸透率(% Vol)、カテゴリー別
  • 図 15: 中国 大豆製品 市場シェア (100万US$)、カテゴリー別
  • 図 16: 中国 大豆製品 1人あたり消費額 (US$)、カテゴリー別
  • 図 17: 中国 大豆製品 1世帯あたり消費額 (US$)、カテゴリー別

目次
Product Code: CS0221IS

Summary

Why was the report written?

Marketers in the Soy Products market face a major challenge. Understanding market size and segmentation is valuable, but the keys to effective targeting is knowing just how valuable specific consumer groups are, and being able to quantify the impact of consumer trends.This report solves these problems by providing integrated survey-based data on consumer trends, consumer groups and market data which show exactly the size of consumer groups, how much of the Soy Products market they account for and which consumer trends drive their behavior.

What is the current market landscape and what is changing?

As China undergoes rapid development and population dynamics start to take effect, being able to capitalize early on the new emerging consumer behaviors will be fundamental to future growth. This makes early identification of the consumer groups and trends driving market behavior essential.

What are the key drivers behind recent market changes?

Consumers' uptake of products and the influence of consumer trends are fundamental causes of change in markets - making knowing what these trends are and the extent of their influence crucial.The survey-based data provided in this report examines over 20 consumer trends that affect the market and examines the share of sales across 26 consumer groups - providing through the data a detailed insight into exactly who the consumer is and just how much impact the latest consumer trends are having.

What makes this report unique and essential to read?

The data provided is unique in the market as it tracks consumer behavior through to its actual value impact on a product market. This provides readers with a unique data analysis of the market allowing marketing tactics and strategy to be updated in line with the very latest consumer behaviors.

Scope

Consumer survey data for the following specific categories: the soy desserts, soy drinks and soy milk markets.

Detailed consumer segmentation based on survey data covering over 26 consumer groups, 20 consumer trends and consumption frequency for each product category.

Volume shares in 2011 for brands and private label sales tracked by the survey.

Unique retailer choice and switching data as tracked by the survey are provided at the product category level for 2011.

Reasons To Buy

Unique proprietary data that sizes and segments consumers, tracks their behavior and shows the impact of this on their markets

Results also cover over 20 consumer trends, showing exactly to what extent these trends have a direct influence on a market. As this impact assessment is based not only on how many consumers act on these trends, but also how often they act on this it provides unique insight into the "size of the prize" when targeting these consumer trends in each category covered.

Key Highlights

No age group consumes Soy Products disproportionally in China, with consumption patterns closely matching the demographic make-up of the country.

Not only do a large proportion of Chinese consumers of Soy Milk highlight that specific consumer trends have an influence on their consumption, this translates into a significant proportion of actual value being directly influenced as well. Consumer are therefore acting on these trends enough to ensure that targeting them, in the right categories, is essential to success. In contrast, a significant "attitude-behavior" gap exists in other Soy Products categories between the share of consumers citing that a trend affects their consumption and the actual share of the market value these trends influence.

Branded products account for less than a quarter of Soy Products distributed in China, while private label products dominate. This indicates that in Soy Products, branding has not been effective. Brands wishing to enter the market will need to provide an innovative, value-added product, to win market share from entrenched private labels.

Table of Contents

1 Introduction

  • 1.1 What is this Report About?
  • 1.2 Definitions
    • 1.2.1 Consumer Trends
    • 1.2.2 Consumer Groups and Legal Drinking Age Consumption (for Alcoholic Drinks coverage)
    • 1.2.3 End Consumers
    • 1.2.4 Volume Units and Aggregations
    • 1.2.5 Exchange Rates
    • 1.2.6 Population Profiles (for interpretation of tables and charts)
  • 1.3 Methodology
    • 1.3.1 Introduction
    • 1.3.2 Large scale, international, program of online consumer surveys
    • 1.3.3 Nationally Representative results (age, gender)
    • 1.3.4 Parents answered on their children's behalf
    • 1.3.5 Legal Drinking Age exclusions for alcoholic drinks categories
    • 1.3.6 Integrated with industry calling and secondary research

2 Consumer Segmentation, Group Value and Trend Influence

  • 2.1 Cohort Groups and Soy Products Market Value
    • 2.1.1 Age Groups
    • 2.1.2 Gender Groups
    • 2.1.3 Location Groups
    • 2.1.4 Education Achieved Groups
    • 2.1.5 Wealth Groups
    • 2.1.6 Busy Lives Groups
  • 2.2 Cohort Groups and Market Value by Category
    • 2.2.1 Soy Desserts
    • 2.2.2 Soy Drinks
    • 2.2.3 Soy Milk
  • 2.3 Behavioral Trends and Market Value
    • 2.3.1 Soy Desserts
    • 2.3.2 Soy Drinks
    • 2.3.3 Soy Milk

3 Consumption Analysis

  • 3.1 Consumption Frequencies by Age and Gender
    • 3.1.1 Soy Desserts
    • 3.1.2 Soy Drinks
    • 3.1.3 Soy Milk
  • 3.2 Consumer Profiles by Product Category
    • 3.2.1 Soy Desserts
    • 3.2.2 Soy Drinks
    • 3.2.3 Soy Milk

4 Brand vs. Private Label Choices

  • 4.1 Brand vs. Private Label Volume Share
    • 4.1.1 By Category
  • 4.2 Soy Products Brand Choice and Private Label Shares
    • 4.2.1 Soy Desserts
    • 4.2.2 Soy Drinks
    • 4.2.3 Soy Milk

5 The Share of Consumers Influenced by Trends

  • 5.1 Trend Drivers of Consumers' Product Choices
    • 5.1.1 Overall Soy Products
    • 5.1.2 Soy Desserts
    • 5.1.3 Soy Drinks
    • 5.1.4 Soy Milk

6 Consumption Impact: Market Valuation

  • 6.1 Soy Products Value Impact of Consumer Consumption Behavior
    • 6.1.1 Market Value by Category
    • 6.1.2 Market Volume by Category
  • 6.2 Soy Products Value Analysis by Category
    • 6.2.1 Share by Category
    • 6.2.2 Expenditure per Capita by Category
    • 6.2.3 Expenditure per Household by Category
  • 6.3 Soy Products Volume Impact of Consumer Behavior Trends
    • 6.3.1 Share by Category
    • 6.3.2 Consumption per Capita by Category
    • 6.3.3 Consumption per Household by Category

7 Appendix

  • 7.1 About Canadean
  • 7.2 Disclaimer

List of Tables

  • Table 1: Volume Units for the Soy Products Market
  • Table 2: Foreign Exchange Rate - CNY Vs. US$, 2011
  • Table 3: China Survey Respondent Profile (weighted), 2011
  • Table 4: China Soy Products Value Share (%), by Age Groups, 2011
  • Table 5: China Soy Products Value Share (%), by Gender, 2011
  • Table 6: China Soy Products Value Share (%), by Urban and Rural Dwellers, 2011
  • Table 7: China Soy Products Value Share (%) by Education Level Achieved Groups, 2011
  • Table 8: China Soy Products Value Share (%) by Wealth Groups, 2011
  • Table 9: China Soy Products Value Share (%) by Busy Lives Groups, 2011
  • Table 10: China Soy Desserts Consumer Group Share (% market value), 2011
  • Table 11: China Soy Drinks Consumer Group Share (% market value), 2011
  • Table 12: China Soy Milk Consumer Group Share (% market value), 2011
  • Table 13: China Total Soy Desserts Value (Yuan Renminbi millions) and Value Share Influenced by Behavioral Trends, 2011
  • Table 14: China Total Soy Drinks Value (Yuan Renminbi millions) and Value Share Influenced by Behavioral Trends, 2011
  • Table 15: China Total Soy Milk Value (Yuan Renminbi millions) and Value Share Influenced by Behavioral Trends, 2011
  • Table 16: China Soy Desserts Consumption Frequency Analysis (% by Age Group, by Consumption Group), 2011
  • Table 17: China Soy Desserts Consumption Frequency Analysis (% by Gender by Consumption Group), 2011
  • Table 18: China Soy Drinks Consumption Frequency Analysis (% by Age Group, by Consumption Group), 2011
  • Table 19: China Soy Drinks Consumption Frequency Analysis (% by Gender by Consumption Group), 2011
  • Table 20: China Soy Milk Consumption Frequency Analysis (% by Age Group, by Consumption Group), 2011
  • Table 21: China Soy Milk Consumption Frequency Analysis (% by Gender by Consumption Group), 2011
  • Table 22: China Soy Desserts Consumer Profiles (% consumers by sub-group), 2011
  • Table 23: China Soy Drinks Consumer Profiles (% consumers by sub-group), 2011
  • Table 24: China Soy Milk Consumer Profiles (% consumers by sub-group), 2011
  • Table 25: China Soy Products Private Label Penetration of Survey-tracked Sales (% Vol), by Category, 2011
  • Table 26: China Soy Desserts Survey-tracked Brand Shares by Volume (% Vol), 2011
  • Table 27: China Soy Drinks Survey-tracked Brand Shares by Volume (% Vol), 2011
  • Table 28: China Soy Milk Survey-tracked Brand Shares by Volume (% Vol), 2011
  • Table 29: China, Overall Soy Products: Percentage of Consumers Stating that Specific Trends Influence their Consumption, 2011
  • Table 30: China, Soy Desserts: Percentage of Consumers Stating that Specific Trends Influence their Consumption, 2011
  • Table 31: China, Soy Drinks: Percentage of Consumers Stating that Specific Trends Influence their Consumption, 2011
  • Table 32: China, Soy Milk: Percentage of Consumers Stating that Specific Trends Influence their Consumption, 2011
  • Table 33: China Soy Products Market Value (Yuan Renminbi million), by Category, 2011
  • Table 34: China Soy Products Market Value (US$ million), by Category, 2011
  • Table 35: China Soy Products Market Volume (Kg m)by Category, 2011
  • Table 36: China Soy Products Market Share (US$ million), by Category, 2011
  • Table 37: China Soy Products Expenditure Per Capita (Yuan Renminbi), by Category, 2011
  • Table 38: China Soy Products Expenditure Per Capita (US$), by Category, 2011
  • Table 39: China Soy Products Expenditure Per Household (Yuan Renminbi), by Category
  • Table 40: China Soy Products Expenditure Per Household (US$), by Category
  • Table 41: China Soy Products Market Volume (Kg m) Share by Category, 2011
  • Table 42: China Soy Products Consumption Per Capita (Kg m / Population m), by Category, 2011
  • Table 43: China Soy Products Consumption Per Household (Kg m / Households m), by Category, 2011

List of Figures

  • Figure 1: Consumer Panel Report Methodology
  • Figure 2: China Soy Products Value Share (%), by Age Groups, 2011
  • Figure 3: China Soy Products Value Share (%), by Gender, 2011
  • Figure 4: China Soy Products Value Share (%), by Urban and Rural Dwellers, 2011
  • Figure 5: China Soy Products Value Share (%) by Education Level Achieved Groups, 2011
  • Figure 6: China Soy Products Value Share (%) by Wealth Groups, 2011
  • Figure 7: China Soy Products Value Share (%) by Busy Lives Groups, 2011
  • Figure 8: China Soy Desserts Consumption Frequency Analysis (% by Age Group by Consumption Group), 2011
  • Figure 9: China Soy Desserts Consumption Frequency Analysis (% by Gender by Consumption Group), 2011
  • Figure 10: China Soy Drinks Consumption Frequency Analysis (% by Age Group by Consumption Group), 2011
  • Figure 11: China Soy Drinks Consumption Frequency Analysis (% by Gender by Consumption Group), 2011
  • Figure 12: China Soy Milk Consumption Frequency Analysis (% by Age Group by Consumption Group), 2011
  • Figure 13: China Soy Milk Consumption Frequency Analysis (% by Gender by Consumption Group), 2011
  • Figure 14: China Soy Products Private Label Penetration of Survey-tracked Sales (% Vol), by Category, 2011
  • Figure 15: China Soy Products Market Share (US$ million), by Category, 2011
  • Figure 16: China Soy Products Expenditure Per Capita (US$), by Category, 2011
  • Figure 17: China Soy Products Expenditure Per Household (US$), by Category
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