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市場調査レポート

モバイル位置情報サービス (MLBS) 市場:第9版

Mobile Location-Based Services - 9th Edition

発行 BERG Insight 商品コード 224223
出版日 ページ情報 英文 190 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
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モバイル位置情報サービス (MLBS) 市場:第9版 Mobile Location-Based Services - 9th Edition
出版日: 2015年08月31日 ページ情報: 英文 190 Pages
概要

世界のモバイル位置情報サービス (MLBS) 市場収益は、2014年に103億ユーロと推計されており、2020年には348億ユーロへ拡大すると予測されています。

当レポートでは、モバイル位置情報サービス (MLBS) 市場の現状と見通しについて調査分析し、LBSエコシステムの概要、主要企業30社のエグゼクティブへのインタビューの考察、市場動向・主な発展の分析、主要な垂直産業の包括的概要、主要企業のプロファイル、地域・垂直産業別の予測などを提供しています。

第1章 イントロダクション:位置情報サービス(LBS)

  • モバイル位置情報サービス (MLBS) の定義
  • モバイル通信サービス
    • モバイル音声・SMS
    • モバイルデータ・アプリケーション
    • ロケーションプラットフォーム・サービスの概歴
  • MLBSの分類
    • マッピング・ナビゲーション・交通
    • ローカルサーチ・インフォメーション
    • 旅行・観光
    • ソーシャルネットワーキング・エンターテインメント
    • レクリエーション・フィットネス
    • ファミリー・人物ロケーターサービス
    • ロケーションベース広告広告
    • モバイルリソース管理およびその他のエンタープライズサービス
  • モバイルアプリケーションの収益化戦略とビジネスモデル
    • 無料アプリケーション
    • 有料アプリケーション
    • フリーミアムアプリケーション・アプリ内ペイメント
    • 広告支援
    • 市場参入の新チャネル
    • バンドル製品・サービス
    • モバイルアプリケーションビジネスモデルの動向
  • モバイルロケーション技術とプラットフォーム
    • モバイルネットワーク型ロケーション技術
    • GNSS:GPS・GLONASS・Galileo・Compass/BeiDou 2
    • Wi-Fiポジショニング
    • Bluetooth Low Energy・iBeacons
    • ハイブリッド・ミックスモードロケーション技術
    • 端末クライアント型・プローブ型ロケーションプラットフォーム
  • スマートフォンのエコシステム
    • スマートフォンプラットフォームの市場シェア
    • スマートフォンベンダーの市場シェア
    • アプリケーションストア
    • 市場成長の減速により端末ベンダー間の競争が激化
    • スマートフォンプラットフォームは新しい垂直サイロになりつつある
    • 完全なLBSサービスへ向かう
    • 端末ベンダー・オペレーターは新しいスマートフォンプラットフォームへ戻り始める
    • モバイルウェブ、HTML5ウェブアプリケーションおよびネイティブアプリケーション

第2章 オペレーターのLBSサービス・戦略

  • 欧州
    • 3. Group
    • Deutsche Telekom
    • Orange Group
    • SFR
    • Telefonica Group
    • Telenor Group
    • TeliaSonera Group
    • Vodafone Group
  • 北米
    • AT&T Mobility
    • Bell Mobility
    • Rogers Wireless
    • Sprint
    • TELUS
    • US Cellular
    • Verizon Wireless
  • その他
    • America Movil
    • BSNL
    • NTTドコモ
    • Telkomsel
    • Telstra
  • 産業分析
    • 組織の能力・目標がオペレーターのLBS提供能力を抑制
    • スマートフォンプラットフォームは流通チャネルとしてのオペレーターの役割に挑戦
    • オペレーターはもはやロケーションデータの中心ソースではない
    • LBAおよび分析におけるオペレーターの新しい機会

第3章 消費者向けLBSの分類

  • マッピング・ナビゲーション・交通サービス
    • 乗用車・専門ナビゲーションシステム
    • マッピング・ルーティングサービス
    • 進路変更ごとのナビゲーションサービス
    • 主なマッピング・ナビゲーションアプリケーションディベロッパー
    • レンタカー・カーシェアリング・ライドシェアリングサービス
    • スピードカメラ警告アプリケーション・サービス
    • 公共交通サービス
  • 旅行・観光
    • 旅行プランニングサービス
    • 旅行ガイド
  • ローカルサーチ・インフォメーション
    • インターネット検索エンジン
    • ディレクトリサービス
    • ローカルディスカバリー・レビューサービス
    • ショッピング・クーポンサービス
  • ソーシャルネットワーキング・エンターテインメント
    • ソーシャルネットワーキングサービス
    • チェックインサービス
    • フレンドファインダーサービス
    • チャット・インスタントメッセージ・VoIPサービス
    • ロケーションベースゲーム
  • レクリエーション・フィットネス
    • ジオキャッシングアプリケーション
    • アウトドアナビゲーション
    • スポーツトラッキングアプリケーション
  • ファミリー・人物ロケーターサービス
    • モバイルオペレーターが販売するファミリーロケーターサービス
    • ファミリー・人物ロケーターアプリケーション・サービス

第4章 企業向けLBSの分類

  • モバイル資源管理
    • フリート管理サービス
    • モバイルワークフォース管理サービス
    • 単独労働者保護サービス
  • モバイル分析
    • モバイル分析プラットフォーム
    • 促進因子・障壁
  • その他のエンタープライズサービスおよびB2Bサービス
    • ロケーション拡張コールセンターサービス
    • 不正管理
    • セキュア認証

第5章 モバイル広告

  • イントロダクション
    • 広告・マーケティング産業
    • モバイル端末上の広告
    • ロケーションベース広告 (LBA) の定義・変異
  • LBA産業の分析
    • モバイル検索プロバイダー
    • モバイルオペレーター
    • モバイルクーポン・契約プロバイダー
    • 従来型モバイル広告企業
    • 主要デジタル・通信企業
    • LBA情勢の動向

第6章 市場予測・動向

  • LBS市場のサマリー
  • モバイル広告およびLBA
  • 垂直市場の動向

用語

図表

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目次

What are the latest developments on the LBS markets? Berg Insight estimates the total LBS revenues to € 10.3 billion worldwide in 2014, which are forecasted to grow to about € 34.8 billion in 2020. This 190 page strategic report now in its ninth edition summarises the latest trends and forecasts for location-based services worldwide.

Table of Contents

  • Table of Contents
  • List of Figures
  • Executive summary

1. Introduction to location-based services

  • 1.1. Definition of mobile location-based services
  • 1.2. Mobile communication services
    • 1.2.1. Mobile voice and SMS
    • 1.2.2. Mobile data and applications
    • 1.2.3. A brief history of location platforms and services
  • 1.3. Mobile LBS categories
    • 1.3.1. Mapping, navigation and transportation
    • 1.3.2. Local search and information
    • 1.3.3. Travel and tourism
    • 1.3.4. Social networking and entertainment
    • 1.3.5. Recreation and fitness
    • 1.3.6. Family and people locator services
    • 1.3.7. Location-based advertising
    • 1.3.8. Mobile resource management and other enterprise services
  • 1.4. Mobile app monetisation strategies and business models
    • 1.4.1. Free apps
    • 1.4.2. Paid apps
    • 1.4.3. Freemium apps and in-app payments
    • 1.4.4. Ad-funding
    • 1.4.5. New channel to market
    • 1.4.6. Bundled products and services
    • 1.4.7. Mobile app business model trends
  • 1.5. Mobile location technologies and platforms
    • 1.5.1. Mobile network-based location technologies
    • 1.5.2. GNSS: GPS, GLONASS, Galileo and Compass/BeiDou 2
    • 1.5.3. Wi-Fi positioning
    • 1.5.4. Bluetooth Low Energy and iBeacons
    • 1.5.5. Hybrid and mixed mode location technologies
    • 1.5.6. Handset client-based and probe-based location platforms
  • 1.6. Smartphone ecosystems
    • 1.6.1. Smartphone platform market shares
    • 1.6.2. Smartphone vendor market shares
    • 1.6.3. App stores
    • 1.6.4. Competition among handset vendors intensifies as market growth slows
    • 1.6.5. Smartphone platforms are becoming new vertical silos
    • 1.6.6. Towards complete LBS offerings
    • 1.6.7. Handset vendors and operators start to back new smartphone platforms
    • 1.6.8. The mobile web, HTML5 web apps and native apps

2. Operator LBS offerings and strategies

  • 2.1. Europe
    • 2.1.1. 3. Group
    • 2.1.2. Deutsche Telekom
    • 2.1.3. Orange Group
    • 2.1.4. SFR
    • 2.1.5. Telefónica Group
    • 2.1.6. Telenor Group
    • 2.1.7. TeliaSonera Group
    • 2.1.8. Vodafone Group
  • 2.2. North America
    • 2.2.1. AT&T Mobility
    • 2.2.2. Bell Mobility
    • 2.2.3. Rogers Wireless
    • 2.2.4. Sprint
    • 2.2.5. TELUS
    • 2.2.6. US Cellular
    • 2.2.7. Verizon Wireless
  • 2.3. Rest of world
    • 2.3.1. América Móvil
    • 2.3.2. BSNL
    • 2.3.3. NTT DoCoMo
    • 2.3.4. Telkomsel
    • 2.3.5. Telstra
  • 2.4. Industry analysis
    • 2.4.1. Organisational capabilities and goals limit operator's ability to provide LBS
    • 2.4.2. Smartphone platforms challenge operators' role as distribution channel
    • 2.4.3. Operators are no longer the central source of location data
    • 2.4.4. Emerging opportunities for operators in LBA and analytics

3. Consumer LBS categories

  • 3.1. Mapping, navigation and transport services
    • 3.1.1. Passenger cars and dedicated navigation systems
    • 3.1.2. Mapping and routing services
    • 3.1.3. Turn-by-turn navigation services
    • 3.1.4. Key mapping and navigation app developers
    • 3.1.5. Car rental, car sharing and ride sharing services
    • 3.1.6. Speed camera warning apps and services
    • 3.1.7. Traffic information services
    • 3.1.8. Public transport services
  • 3.2. Travel and tourism
    • 3.2.1. Travel planning services
    • 3.2.2. Travel guides
  • 3.3. Local search and information
    • 3.3.1. Internet search engines
    • 3.3.2. Directory services
    • 3.3.3. Local discovery and review services
    • 3.3.4. Shopping and coupon services
  • 3.4. Social networking and entertainment
    • 3.4.1. Social networking services
    • 3.4.2. Check-in services
    • 3.4.3. Friendfinder services
    • 3.4.4. Chat, instant messaging and VoIP services
    • 3.4.5. Location-based games
  • 3.5. Recreation and fitness
    • 3.5.1. Geocaching apps
    • 3.5.2. Outdoor navigation
    • 3.5.3. Sports tracking apps
  • 3.6. Family and people locator services
    • 3.6.1. Family locator services marketed by mobile operators
    • 3.6.2. Family and people locator apps and services

4. Enterprise LBS categories

  • 4.1. Mobile resource management
    • 4.1.1. Fleet management services
    • 4.1.2. Mobile workforce management services
    • 4.1.3. Lone worker protection services
  • 4.2. Mobile analytics
    • 4.2.1. Mobile analytics platforms
    • 4.2.2. Drivers and barriers
  • 4.3. Other enterprise and B2B services
    • 4.3.1. Location-enhanced call centre services
    • 4.3.2. Fraud management
    • 4.3.3. Secure authentication

5. Mobile advertising

  • 5.1. Introduction
    • 5.1.1. The advertising and marketing industry
    • 5.1.2. Advertising on the mobile handset
    • 5.1.3. Definitions and variants of location-based advertising (LBA)
    • 5.1.4. LBA formats
  • 5.2. LBA industry analysis
    • 5.2.1. Mobile search providers
    • 5.2.2. Mobile operators
    • 5.2.3. Mobile coupons and deals providers
    • 5.2.4. Traditional mobile advertising players
    • 5.2.5. Major digital and telecom companies
    • 5.2.6. LBA landscape trends

6. Market forecasts and trends

  • 6.1. Summary of the LBS market
    • 6.1.1. Location-based service revenues
    • 6.1.2. Smartphone shipment and user forecast
  • 6.2. Mobile advertising and LBA
    • 6.2.1. Challenges and opportunities
    • 6.2.2. Location can improve ROI for advertisers
    • 6.2.3. LBA market value forecast
  • 6.3. Vertical market trends
    • 6.3.1. Navigation apps continue to transition from premium to freemium
    • 6.3.2. Mobile now contributes half of total traffic for leading travel services
    • 6.3.3. Mobile search and information service usage approach PC access levels
    • 6.3.4. Social networking and entertainment increasingly monetise mobile apps
    • 6.3.5. Smartphones are increasingly used as recreation and fitness devices
    • 6.3.6. Family and people locator service adoption is driven by free apps
    • 6.3.7. Focus on corporate efficiency drive WFM service adoption
    • 6.3.8. Location data underpin a growing set of analytics and enterprise services
  • Glossary

List of Figures

  • Figure 1.1: Mobile subscriptions by region (World 2014)
  • Figure 1.2: Wireless service revenues (World 2011-2014)
  • Figure 1.3: Mobile location-based service categories
  • Figure 1.4: LBS system overview
  • Figure 1.5: Smartphone shipments by vendor and OS (World 2014)
  • Figure 1.6: Smartphone adoption and market shares (EU28+2 2011-2014)
  • Figure 1.7: Smartphone adoption and market shares (North America 2011-2014)
  • Figure 1.8: Leading mobile app stores (June 2015)
  • Figure 2.1: Mobile operators by number of subscribers (EU27+2 Q4-2014)
  • Figure 2.2: Mobile operators by number of subscribers (North America Q4-2014)
  • Figure 2.3: Top global mobile network operators by subscriber base (Q4-2014)
  • Figure 3.1: Mapping apps and mobile websites
  • Figure 3.2: Android, BlackBerry, iPhone and Windows Phone navigation apps
  • Figure 3.3: Navigation app and service providers by active users (World Q4-2014)
  • Figure 3.4: Car sharing and mobility service companies (World Q4-2014)
  • Figure 3.5: Traffic information platform
  • Figure 3.6: Traffic information apps and services
  • Figure 3.7: Public transport information apps (June 2015)
  • Figure 3.8: Online travel companies
  • Figure 3.9: Travel guide publishers
  • Figure 3.10: Leading mobile Internet search engines
  • Figure 3.11: Leading directory service providers (2015)
  • Figure 3.12: Directory provider distribution channels and business models
  • Figure 3.13: Local discovery and review services (June 2015)
  • Figure 3.14: Shopping assistant and coupon services (June 2015)
  • Figure 3.15: Top ten social networks (World Q4-2014)
  • Figure 4.16: Examples of friendfinder services (2015)
  • Figure 4.17: Leading communication and instant messaging services (Q4-2014)
  • Figure 4.18: Examples of location-based game developers and games (2015)
  • Figure 3.19: Recreational GPS and wearable device sales (World 2012-2014)
  • Figure 3.20: Examples of outdoor navigation app developers (2015)
  • Figure 3.21: Examples of sports tracking app developers (June 2015)
  • Figure 4.22: People locator services marketed by mobile operators (2015)
  • Figure 3.23: Third party people locator services using Cell-ID (EU28+2)
  • Figure 3.24: People locator and location sharing apps (June 2015)
  • Figure 4.1: Examples of fleet management offerings by mobile operators
  • Figure 4.2: Workforce management services marketed by operators
  • Figure 4.3: Examples of mobile workforce management service providers
  • Figure 4.4: Mobile workforce management vendor segmentation
  • Figure 4.5: Lone worker protection service providers (2015)
  • Figure 4.6: Mobile marketing and analytics providers (2015)
  • Figure 5.1: Global advertising expenditure by media (World 2014)
  • Figure 6.1: Consumer and enterprise LBS revenue forecast (World 2013-2020)
  • Figure 6.2: Unique smartphone users by region (World 2013-2020)
  • Figure 6.3: LBA revenue forecast (World 2013-2020)
  • Figure 6.4: Mapping, navigation and transport service revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.5: Travel and tourism revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.6: Local search and directories revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.7: Shopping and coupon revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.8: Social networking and entertainment revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.9: Communication service revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.10: Recreation and fitness revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.11: Family and people locator services revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.12: Workforce management revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.13: Enterprise service revenues (World 2014-2020)
  • Figure 6.14: Analytics service revenues (World 2014-2020)
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