市場調査レポート

通信企業のOTTサービスのケーススタディ:次世代のモバイル通話・メッセージングサービス

Telco OTT Service Case Studies: Next-generation Mobile Voice and Messaging

発行 Analysys Mason 商品コード 251005
出版日 ページ情報 英文 PPT (19 slides)
納期: 即日から翌営業日
価格
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通信企業のOTTサービスのケーススタディ:次世代のモバイル通話・メッセージングサービス Telco OTT Service Case Studies: Next-generation Mobile Voice and Messaging
出版日: 2012年09月06日 ページ情報: 英文 PPT (19 slides)
概要

世界各国の通信オペレーターは、OSやアプリケーションやプロバイダーによる脅威に対抗すべく、自社による次世代の音声通話・メッセージ送信サービスを提供し始めています。オペレーターの多くは、IMS(IPマルチメディアサブシステム)の導入(例:RCS)など、規格に準拠した市場参入経路を追及しています。一方で、自社専用のOTT(over the top)サービス−−通信企業(telco)のOTTサービスと呼ばれます−−を開発している企業もあります。

当レポートでは、世界各国の通信企業によるOTTサービスの開発・展開動向について分析し、その背景事情や、「通信企業(telco)のOTTサービス」の概況、4つの部門(Wi-Fi回線上での音声通話、1ナンバーによる複数機器へのアクセス、IPベース・メッセージング、先進式通話管理システム)ごとの詳細動向、代表的企業9社の事例などを調査して、その結果を概略以下の構成でお届けします。

目次

  • エグゼクティブ・サマリー
  • 提言
  • 低コストの代替的手段の普及と景気低迷により、従来型の通信サービスは苦境に陥っている
  • 通信企業による、OS/アプリケーションプロバイダーの脅威に対抗するための、次世代の通話・メッセージングサービスの提供
  • 通信企業のOTT通信サービスの4つのカテゴリー
  • A1 over IP (Telekom Austria):既存企業としては早い部類の、モバイルVoIPサービスの開始
  • Libon Voicefeed and Address Book (Orange):通信アプリケーション市場での「Libon」ブランドの利用
  • Bobsled and Clever Connect (T-Mobile):OTTサービスを利用した、従来の顧客ベースの外部への顧客層拡張
  • Netphone (Smart Communications):自社ブランドのスマートフォン(通信アプリ付き)による若年層市場の獲得
  • Rogers One Number (Rogers Communications):消費者向けモバイル通信サービスのデスクトップへの拡張
  • freeyah (T-Mobile Poland):プリペイド通信ブランド「heyah has」によるOTT通信アプリケーションの提供
  • TU Me (Telefonica):イノベーターとして、OS/アプリケーションプロバイダーに果敢に挑戦する
  • Tele2 +46 (Tele2):Wi-Fi式通話サービスを自社サービス構成に組み入れる
  • TU Go (Telefonica):国内企業へのOTTツールセットの提供
  • 自社の開発資源を投入できない/しなくないオペレーターもまた、パートナーを当てにすることができる
  • 著者について
  • Analysys Masonについて
目次

Self-cannibalising certain revenue streams may well be the best long-term strategy for many mobile operators.

Operators are launching their own next-generation voice and messaging services in an attempt to counter the threat from operating system and app providers. Many operators are pursuing a standards-based route to market, typically based on IMS deployment (for example, RCS). Others are developing proprietary over-the-top (OTT) services, otherwise known as 'telco OTT' offerings. This latter group is the focus of this Viewpoint.

This Viewpoint provides:

  • an overview and assessment of the different approaches to 'telco OTT' offerings, focusing on four broad categories:
    • voice over Wi-Fi
    • one number, multiple devices
    • IP-based messaging
    • advanced call management.
  • nine case studies of ‘telco OTT' communication services:
    • A1 over IP (Telekom Austria)
    • Libon Voicefeed and Address Book (Orange)
    • Bobsled and Clever Connect (T-Mobile)
    • Netphone (Smart Communications)
    • Rogers One Number (Rogers Communications)
    • freeyah (T-Mobile Poland)
    • TU Me (Telefónica)
    • Tele2 +46 (Tele2)
    • TU Go (Telefónica).
  • recommendations for operators.

About the authors

Jyotin Chhatwal Roy (Consultant) joined Analysys Mason in 2008. Her fields of expertise include analysis of complex financial data, modelling, forecasting and executive interviewing. Jyotin also has significant experience of designing and conducting industry surveys in the telecoms sector, and has managed an Analysys Mason project for a major financial services client that involved detailed end-user surveys. Prior to joining Analysys Mason, Jyotin worked as a researcher and writer for Nicholas Hall & Company, a marketing company that specialises in consumer healthcare. She has a BA in Economics from the University of Delhi and an MSc in Economics from the University of Warwick.

Stephen Sale (Principal Analyst) is the lead analyst for Analysys Mason's Voice and Messaging research programme. His primary areas of specialisation include consumer VoIP, fixed mobile substitution and pricing strategies. Before joining Analysys Mason, Stephen worked in a number of research and marketing roles within the telecoms industry and has several years' experience in VoIP and broadband access. He has a degree in economics and an interdisciplinary MRes from the University of London.

Table of Contents

  • Executive summary
  • Recommendations
  • Traditional communication services are suffering as the increasing availability of low-cost alternatives coincides with an economic downturn
  • Operators are launching their own next-generation voice and messaging services in an attempt to counter the threat from OS and app providers
  • Telco OTT communication services fall into four broad categories
  • A1 over IP: Telekom Austria was one of the first incumbents to announce a mobile VoIP service
  • Libon Voicefeed and Address Book: Orange is using the Libon brand to compete in the communication apps market
  • Bobsled and Clever Connect: T-Mobile is using telco OTT services to extend its reach beyond its customer base
  • Netphone: Smart Communications has targeted the youth market with an own-branded smartphone that includes communication apps
  • Rogers One Number: Rogers Communications extends consumer mobile services onto the desktop and beyond
  • freeyah: T-Mobile Poland's prepaid sub-brand heyah has launched an OTT communications app
  • TU Me: Telefónica makes a bold attempt to compete with OS and app providers as an innovator
  • Tele2 +46: Tele2 is integrating voice over Wi-Fi with its portfolio
  • TU Go: Telefónica is offering a telco OTT toolset to each of its national operating businesses
  • Operators that are unable or unwilling to invest in-house development resources can also look to partner
  • About the authors
  • About Analysys Mason
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