表紙
市場調査レポート

世界の自動車産業における設計・製造段階での軽量化の取り組み

Weight Reduction in Automotive Design

発行 IHS SupplierBusiness 商品コード 291984
出版日 ページ情報 英文 157 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=106.02円で換算しております。
Back to Top
世界の自動車産業における設計・製造段階での軽量化の取り組み Weight Reduction in Automotive Design
出版日: 2016年01月21日 ページ情報: 英文 157 Pages
概要

米国・欧州で燃費向上・CO2排出量削減に向けた新たな規制が適用されるのに伴い、車両の軽量化は自動車業界全体にとって再び重要課題となってきました。留め金具一つから車体構造全体に至るまで、各社の設計者は新規部品・システムから余分な重量を削りだす努力を重ねる一方、既存の設計を軽量化する新たな方法を模索しています。自動車の軽量化の動機・利点は数多くありますが、実際に軽量・流線型・高効率の自動車を開発する際には、幾つかの障害が立ちはだかっています。

当レポートでは、自動車の重量軽減のために世界の自動車産業で試みられている様々な設計・製造手法について調査し、世界各国の関連政策や、軽量化の促進要因と障害、各国市場での軽量化の促進状況、各種素材技術の開発状況と今後の見通しなどを調査して、その結果をお届けします。

イントロダクション

  • 地域別排出量規制
    • 欧州
    • ドイツ
    • 米国
    • 中国
    • 日本
    • 韓国
  • 長年に渡るアルミニウムと鉄の論争
  • アルミニウムの将来的な利用および地域的多様性
    • 北米
  • プラスチックと複合材:鉄・アルミニウムの代替品

OEM戦略

  • BMW
  • Daimler/Mercedes-Benz
  • Fiat Chrysler
  • Ford
  • General Motors
  • Hyundai-Kia
  • Jaguar Land Rover
  • PSA
  • Renault-Nissan
  • トヨタ自動車
  • Volkswagen Group
  • Volvo
  • その他
  • プラットフォーム分析
    • BMW
    • FCA
    • Ford
    • Tata
    • PSA
    • VW

その他の素材

  • 炭素繊維
    • 原材料の容量制約
    • コストが悩みの種
    • 大量生産への模索
    • 様々な供給元
    • コラボレーション
  • プラスチック
    • 熱可塑性ポリエステルエンジニアリング樹脂
    • 高性能熱可塑性プラスチック
    • ポリカーボネート
    • ポリウレタンエラストマー
    • 芳香族ケトン重合体

サプライヤーの開発

  • 製品開発
  • アルミニウム
    • サプライヤーの開発

サプライヤーのプロファイル

  • Alcoa
  • ArcelorMittal
  • BASF
  • Bayer
  • Constellium
  • Hydro Aluminium
  • 日本精機
  • Novelis

図表一覧

このページに掲載されている内容は最新版と異なる場合があります。詳細はお問い合わせください。

目次

IHS SupplierBusiness' latest report looks at the challenges and opportunities in the lightweighting in the automotive industry

Weight reduction is again a priority across the industry, as strict new regulations push for greater vehicle efficiency/CO2 reduction in the US and Europe. From the smallest fasteners to entire vehicle architectures, engineers are wringing excess weight out of new components and systems, while looking for new ways to lighten existing designs. Although the motivations for and benefits of automotive weight reduction are plentiful, a number of barriers exist to the development of lighter, more streamlined and mass-efficient vehicles. The IHS SupplierBusiness Weight Reduction in Automotive Design report looks at weight saving methods, competition between OEMs, barriers, drivers and government regulation.

SupplierBusiness' latest report looks at the challenges and opportunities in the lightweighting in the automotive industry Weight reduction is again a priority across the industry, as strict new regulations push for greater vehicle efficiency/CO2 reduction in the US and Europe. From the smallest fasteners to entire vehicle architectures, engineers are wringing excess weight out of new components and systems, while looking for new ways to lighten existing designs. Although the motivations for and benefits of automotive weight reduction are plentiful, a number of barriers exist to the development of lighter, more streamlined and mass-efficient vehicles. The IHS SupplierBusiness Weight Reduction in Automotive Design report looks at weight saving methods, competition between OEMs, barriers, drivers and government regulation.

Table of Contents

Introduction

Emissions Regulations by Region

  • Europe
  • Germany
  • United States
  • China
  • Japan
  • South Korea

The long-established battle between aluminium and steel

Future use of aluminium - and geographic variations

  • North America

Plastics and composites - the alternative to steel and aluminium

OEM Strategies

  • BMW
  • Daimler/Mercedes-Benz
  • Fiat Chrysler
  • Ford
  • General Motors
  • Hyundai-Kia
  • Jaguar Land Rover
  • PSA
  • Renault-Nissan
  • Toyota
  • Volkswagen Group
  • Volvo
  • Other

Platform Analysis

Other Materials

Carbon-fiber

  • Feedstock capacity constraint, but which feedstock?
  • Cost headache
  • Search for a process for mass production
  • A different supply base
  • Collaborations

Plastics

  • Thermoplastic Polyester Engineering Resins
  • High-Performance Thermoplastics
  • Polycarbonate
  • Polyurethane Elastomers
  • Aromatic Ketone Polymers
  • Supplier Developments

Product developments

  • Aluminium
  • Steel

Supplier Profiles

  • Alcoa
  • ArcelorMittal
  • BASF
  • Bayer
  • Constellium
  • Hydro Aluminium
  • Nippon Seiki
  • Novelis

Tables

  • Table 1: Passenger car CO2 emissions and fuel consumption, normalized to NEDC
  • Table 2: C-class estate % weight of body by lightweight metals
Back to Top