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市場調査レポート

日本の自動車部品サプライヤーの分析

The Japanese Automotive Supplier Report

発行 IHS SupplierBusiness 商品コード 252979
出版日 ページ情報 英文 513 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=101.39円で換算しております。
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日本の自動車部品サプライヤーの分析 The Japanese Automotive Supplier Report
出版日: 2014年11月19日 ページ情報: 英文 513 Pages
概要

日本は中国・米国に次ぐ世界第3位の自動車市場で、2013年の総生産台数は940万台に達しました。日本国内の自動車生産台数はここ数年、海外生産の拡大や国内市場への依存度低下を背景に、縮小が続きました。2010年までは日本は世界第2位の自動車生産国でしたが、2011年になって米国の自動車生産台数が急速に回復したため、日本は第2位の座を明け渡すこととなりました。

当レポートでは、日本の自動車産業および自動車部品産業の最新動向と将来展望について分析し、マクロ経済の状況や自動車産業の全体的状況、メーカー側の生産戦略(部品調達戦略・サプライヤー側との関係性を含む)、自動車および自動車部品の生産・販売・貿易量、サプライヤー業界が現在直面している課題、日本のサプライヤー産業の将来動向などを調査・推計しております。

エグゼクティブ・サマリー

第1章 マクロ経済展望

  • GDP(国内総生産)
  • 政府債務
  • 国内需要・消費者マインド
  • 貿易赤字
  • 工業生産
  • 人口縮小・失業率
  • 為替レート
  • インフレーション
  • 利子率
  • 海外直接投資
  • 自由貿易協定(FTA)/経済連携協定(EPA)
  • インフラ
  • 株式市場
  • ビジネス環境
  • 債務超過の解消

第2章 産業概要

  • 小型自動車の売上高
  • トヨタ自動車が小型車市場で最大のシェアを得る
  • 中型・大型商用車の販売台数
  • 小型車の生産台数
  • 中型・大型商用車の生産台数
  • 日本メーカーの海外での自動車生産台数
  • 日本からの自動車輸出
  • 北米:日本車の最大の輸出市場
  • メキシコ:米国市場での最大の競合相手
  • 日本の輸入車市場
  • 欧州系メーカーが輸入車市場をリード
  • コンパクトカーの需要拡大に伴う、海外系ブランド車の販売増加

第3章 生産戦略

  • トヨタ自動車の生産戦略
  • 日産自動車の生産戦略
  • 本田技研工業の生産戦略
  • スズキの生産戦略
  • マツダの生産戦略
  • 自動車メーカーの日本国内・国外への投資
  • 自動車メーカーの調達戦略
  • メーカー・サプライヤーの関係性:圧力に晒されている「系列」モデル
  • 2011年以降のメーカー側のサプライチェーン管理
  • 日本の自動車メーカーの日本国内からの部品調達は減少する見通し
  • 固定価格制度が日本のサプライヤーのイメージを損なう可能性

第4章 パワートレイン戦略

  • トヨタ自動車:内燃機関(ICE)エンジン技術への注目
  • マツダ:SKYACTIVE技術
  • 本田技研工業:Earth Dreams technology
  • 日産自動車:Renaultと新エンジンを共同開発
  • 日本のパワートレイン生産
  • 日本では無段変速機(CVT)が最も人気が高い
  • パワートレイン製品の供給
  • 代替的パワートレイン製品の登場
  • プラグイン車
  • 燃料電池式電気自動車
  • 代替的パワートレイン用バッテリー(特にリチウムイオン電池)の生産拡大
  • 電気自動車用バッテリー市場での激しい競争

第5章 日本の自動車部品供給ベース

  • 「二重の天災」の影響度
  • 自動車部品の売上高
  • 安全技術を搭載した自動車の増加
  • サプライヤー各社は海外生産を加速化
  • 業界再編と投資
  • 自動車部品の輸入額
  • 自由貿易協定による自動車部品輸入の支援
  • 自動車部品の輸出額
  • 研究開発(R&D)
  • 日本の自動車部品サプライヤー上位10社
    • デンソー
    • ブリヂストン
    • アイシン電気
    • 矢崎総業
    • 住友電気
    • 豊田紡織
    • ジェイテクト
    • カルソニックカンセイ
    • 日立製作所
    • パナソニック

第6章 政府の政策と規制

  • 租税
  • 日本政府による租税体系の改正
  • 自動車の排気ガス政策
  • 安全基準
  • 交通事故の年間死傷者数は、2015年までに70万人を下回る見通し
  • 自動車のリコール制度
  • 燃費
  • 代替的パワートレイン車両向け租税・規制
  • プラグイン車向けインフラ
  • 燃料電池車(FCEV)向けインフラ

第7章 市場・経済の将来展望

  • 小型自動車の販売台数
  • 小型自動車の生産台数
  • 小型自動車の輸出台数
  • 日本の自動車メーカーの海外生産の拡大
  • 日本の自動車サプライヤーの新興国市場への進出
  • 自動車部品の売上高の低迷
  • トランスミッション・エンジンの生産量は2020年まで低下し続ける
  • 代替的トランスミッション車の生産拡大
  • 代替的トランスミッション車向けインフラの拡大
  • 外資系自動車メーカー:日本市場での明るい見通し
  • GDP成長率
  • 労働市場
  • 海外直接投資
  • サプライヤーのプロファイル

図表一覧

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目次

This latest edition of Japanese Supplier Report offers an informed perspective on the current status and the way ahead for Japan's automotive industry. The report begins with detailed chapters on the recent improvement in Japan's macroeconomic fundamentals and comprehensive analysis of the Japanese automotive industry, automakers' production strategy including sourcing strategy and OEM supplier relations. In the subsequent chapters, the report discusses the various challenges that the Japanese supplier industry is currently facing. The report also offers a detailed analysis of outlook for the Japanese supplier industry, supported by extensive data, including forecasts by IHS.

Japan is the world's third largest market in term of vehicle production after China and the United States. The country produced 9.4 million vehicles in 2013 compared with 22.1 million in China and 11.1 million in the United States. Vehicle production in Japan has declined in the past few years as Japanese automakers have intensified focus on overseas expansion and reduced dependence on the domestic market to cater global demand. Japan was the world second largest vehicle producing country untill 2010. However in 2011, the United States, which has been recording strong recovery in vehicle production since the beginning of this decade, overtook Japan as the second largest market.

About this report

This second edition report provides an overview of the macro economic situation in Japan. The report examines government incentives and outlook and provides an overview of the automotive industry and supply chain including 2013 production data, forecasts and export destinations. Furthermore, the report analyses the structure of the automotive industry in Japan and investments by automotive suppliers.

Finally, the report looks at opportunities and the future outlook for the industry and provides detailed analysis of the key automotive suppliers active in Japan.

Table of Contents

Executive Summary

Chapter 1: Macroeconomic outlook

  • Gross domestic product
  • Government debt
  • Domestic demand and consumer confidence
  • Trade deficit
  • Industrial production
  • Shrinking population and unemployment rate
  • Exchange rate
  • Inflation
  • Interest rate
  • Foreign direct investment
  • Free trade agreement (FTA) / Economic partnership agreement (EPA)
  • Infrastructure
  • Stock market
  • Business environment
  • Resolving insolvency

Chapter 2: Industry overview

  • Light vehicle sales
  • Toyota has the largest market share in LV sales
  • Medium and Heavy Commercial Vehicle Sales
  • Light vehicle production
  • Medium Heavy Commercial Vehicle Production
  • Overseas vehicle production by Japanese carmakers
  • Vehicle export from Japan
  • North America - Japan's top export market
  • Mexico - top competitor for US market
  • Japan's imported vehicle market
  • European automakers lead Japan's foreign car market
  • Robust demand for compact cars drives sales of foreign-brand cars

Chapter 3: Production strategy

  • Toyota's production strategy
  • Nissan's production strategy
  • Honda's production strategy
  • Suzuki's production strategy
  • Mazda's production strategy
  • Automakers' investment in Japan and overseas markets
  • OEM purchasing strategy
  • OEM-supplier relation on keiretsu model under pressure
  • OEMs' supply chain management after 2011
  • Japanese OMEs components sourcing from Japan expected to decrease
  • Rising price-fixing charges could hurt Japanese suppliers' image

Chapter 4: Powertrain Strategy

  • Toyota puts ICE engine technology under spotlight
  • Mazda's SKYACTIVE technology
  • Honda's Earth Dreams technology
  • Nissan developing new engines with Renault
  • Powertrain production in Japan
  • CVT most popular in Japan
  • Powertrain sourcing
  • Alternate powertrain production on the rise
  • Plug-in vehicles
  • Fuel cell electric vehicles
  • Alternate powertrain battery production to rise, especially lithium-ion battery
  • High competition in EV battery market

Chapter 5: Japan's Automotive Supply Base

  • Impact of twin disasters
  • Automotive component sales
  • Equipping more vehicles with safety technologies
  • Suppliers boost overseas production
  • Consolidation and investments
  • Automotive component imports
  • Trade agreements support automotive component imports
  • Automotive component exports
  • Research and development
  • Top 10 Japanese automotive suppliers
  • Denso
  • Bridgestone
  • Aisin Seiki
  • Yazaki
  • Sumitomo Electric
  • Toyota Boshoku
  • JTEKT
  • Calsonic Kansei
  • Hitachi
  • Panasonic

Chapter 6: Government Policy and Regulations

  • Taxation
  • Japanese government to amend taxation system
  • Vehicle emissions policy
  • Safety norms
  • Reduce annual number of road fatalities and injuries to below 700,000 by 2015.
  • Vehicle recall system
  • Fuel efficiency
  • Taxes and regulations for alternate-powertrain vehicles
  • Plug-in vehicle infrastructure
  • FCEV Infrastructure

Chapter 7: Market and Economic Outlook

  • Light vehicle sales
  • Light vehicle production
  • Light vehicle exports
  • Japanese automakers' overseas vehicle production to increase
  • Japanese auto suppliers to expand in emerging markets
  • Auto parts sales to weaken
  • Production of transmissions and engines to drop by 2020
  • Production of alternate powertrain vehicles to rise
  • Infrastructure for alternate powertrain vehicles to expand
  • International automakers upbeat about market prospects in Japan
  • GDP growth
  • Labour market
  • Foreign direct investment
  • Supplier Profiles

Figures

  • Figure 1: Nominal GDP and Real GDP Growth Rate
  • Figure 2: Per Capita GDP
  • Figure 3: Public Debt
  • Figure 4: Domestic Demand
  • Figure 5: Export and Import
  • Figure 6: Industrial production
  • Figure 7: Unemployment rate
  • Figure 8: Population
  • Figure 9: Average Monthly Exchange Rate
  • Figure 10: Yen Movement and Export Volume Trend
  • Figure 11: Consumer price index
  • Figure 12: FDI inflow and outflow
  • Figure 13: World's Top Five Automotive Markets by Vehicle Sales
  • Figure 14: World's Top Five Automotive Markets by Vehicle Production
  • Figure 15: Light Vehicle Sales in Japan
  • Figure 16: OEM Market Share for Light Vehicles in 2009 and 2013
  • Figure 17: OEM Light Vehicle Sales in Japan
  • Figure 18: MHCV Sales in Japan
  • Figure 19: Annual Light Vehicle Production in Japan
  • Figure 20: Light Vehicle Production by OEM in Japan
  • Figure 21: MHCV Production in Japan
  • Figure 22: Domestic and overseas production by Japanese automakers
  • Figure 23: Toyota's Vehicle Production, Sales and Exports
  • Figure 24: Toyota Sales Break Up by Region
  • Figure 25: Nissan's Vehicle Production, Sales and Exports
  • Figure 26: Nissan Sales Break Up by Region
  • Figure 27: Honda's Vehicle Production, Sales and Exports
  • Figure 28: Honda Sales Break Up by Region
  • Figure 29: Suzuki's Vehicle Production, Sales and Exports
  • Figure 30: Suzuki Sales Break Up by Region
  • Figure 31: Mazda's Vehicle Production, Sales and Exports
  • Figure 32: Mazda Sales Break Up by Region
  • Figure 33: Light Vehicle Engine Production in Japan
  • Figure 34: Light Vehicle Transmission Production in Japan
  • Figure 35: Transmission in Vehicles in Japan by Type
  • Figure 36: Hybrid Powertrain Production in Japan
  • Figure 37: Plug-in Vehicle Production in Japan
  • Figure 38: Li-ion and Ni-MH Battery Production in Japan
  • Figure 39: Automotive Component Sales, 2013
  • Figure 40: Automotive Component Sales by Segment, 2013
  • Figure 41: Sales of Electrical/Electronics Components, 2013
  • Figure 42: Sales of Interior components, 2013
  • Figure 43: Share of Overseas Sales in Total Sales for Major Japanese Suppliers, 2009 and 2013
  • Figure 44: Top 10 Automotive Suppliers in Japan, by Saless
  • Figure 45: Denso's Financial Performance, FY2008-FY2014
  • Figure 46: Bridgestone's Financial Performance, FY2008-FY2014
  • Figure 47: Aisin Seiki's Financial Performance, FY2008-FY2014
  • Figure 48: Sumitomo Electric's Financial Performance, FY2008-FY2014
  • Figure 49: Toyota Boshoku's Financial Performance, FY2008-FY2014
  • Figure 50: Calsonic Kansei's Financial Performance, FY2008-FY2014
  • Figure 51: Hitachi's Financial Performance, FY2008-FY2014
  • Figure 52: Panasonic's Financial Performance, FY2008-FY2014
  • Figure 53: Plug-in Vehicle Charging Stations in Japan

Tables

  • Table 1: Automakers' Japanese Investments
  • Table 2: Automakers' Investments Outside Japan
  • Table 3: Key Keiretsu partnerships in Japanese automotive supplier industry
  • Table 4: Honda is gradually introducing EDT engines across its models
  • Table 5: Major domestic automotive suppliers in Japan
  • Table 6: Major M&A deals in Japanese automotive supplier industry, 2012-2014
  • Table 7: Major JVs in Japanese automotive supplier industry, 2012-2014
  • Table 8: Major investments in Japanese automotive supplier industry, 2012-2014
  • Table 9: R&D expenditures of major Japanese automotive suppliers
  • Table 10: Engine Production by Fuel Type

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