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市場調査レポート

中国における自動車の使い方の傾向

Car Usage Habits - China - April 2015

発行 Mintel China 商品コード 335224
出版日 ページ情報 英文
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=102.12円で換算しております。
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中国における自動車の使い方の傾向 Car Usage Habits - China - April 2015
出版日: 2015年04月30日 ページ情報: 英文
概要

当レポートでは、中国におけるさまざまな自動車オーナーの自動車の使い方について精査しており、市場動向、課題、車に対する消費者動向をさまざまな角度から検証することにより、厳しい市場競争の中で自動車メーカーやマーケッターが採るべきマーケティング戦略や市場機会を詳細に分析しています。

第1章 序論

  • 定義
  • 調査手法
  • 略語

第2章 エグゼクティブ・サマリー

  • 自動車を使うとき
  • 自動車オーナーの70%が1〜2日間の旅行を行っている
  • 自動車オーナーの半数以上が少なくとも7つの機会に自動車を使用している
  • 若い消費者の他とは異なる自動車利用習慣が最終的な購入決断に影響を与え得る
  • SUVオーナーはより多くの機会に自分の車を使用している
  • 運転に対するフィーリング
  • 高額所得者と親世代は運転することが自分たちの社会的サークルを広げると考えている
  • 高額所得者は運転をリラックスするための方法の一つと考える傾向にある
  • 自動車オーナーは運転する際に興奮するよりも充足された気分になる傾向にある
  • 消費者分類
  • 重要項目
  • 消費者を喚起する際、直接的に機能を売り込むより家族としての感情を利用する
  • 頻繁に車を使っているということは安全と快適性により注意を払うことを指し示す
  • 旅行業界との協業によりブランドの影響力を高める
  • 自動車広告におけるオンラインキャンペーンは押しつけがましくならないようにする
  • Mintel Chinaの考察

第3章 市場の課題と重要点

  • 消費者にアピールするには機能を売り込む代わりに家族としての感情に訴える
    • 市場データ
    • 将来への影響
  • 頻繁に車を使っているということは安全と快適性により注意を払うことを指し示す
  • 旅行業界との協業によりブランドの影響力を高める
  • 自動車広告におけるオンラインキャンペーンは押しつけがましくならないようにする

第4章 トレンド応用

第5章 消費者動向 - 自動車所有に関する動向

  • 日本車ブランドの所有者が急速に増加
  • 消費者はクルマにはより多くを支出する
  • 消費者はSUVやMPVの方を好む

第6章 消費者動向 - 消費者はどのように自分の車を使うのか

  • 自動車オーナーの70%が1〜2日間の旅行を行っている
  • 自動車オーナーの半数以上が少なくとも7つの機会に自動車を使用している
  • 若い消費者の他とは異なる自動車利用習慣が最終的な購入決断に影響を与え得る
  • 30代の消費者は頻繁にクルマを使う
  • SUVオーナーはより多くの機会に自分の車を使用している

第7章 消費者動向 - 消費者は運転についてどのように感じているか

  • 普通乗用車が消費者を取り戻せる機会
  • 高額所得者と親世代は運転することが自分たちの社会的サークルを広げると考えている
  • 高額所得者は運転をリラックスするための方法の一つと考える傾向にある
  • 北京の人々と普通乗用車オーナーはラッシュアワー時にいらつき易い
  • 自動車オーナーは運転する際に興奮するよりも充足された気分になる傾向にある
  • ブランドをひときわ目立たせられる潜在的機会

第8章 消費者動向 - 自動車オーナーのライフスタイル

  • 米国車および韓国車のオーナーは社交的で流行に乗る傾向にある
  • 日本車のオーナーはコメントをチェックしたり書き込んだりする傾向にある
  • 中国の自営業の購入者を引きつけられる可能性の高い方法

第9章 消費者動向 - ターゲットとなるカーユーザーグループ

  • さまざまな消費者群を分類
  • あまり頻繁に運転をしないドライバー
    • 消費者層別プロファイル
    • 選ぶ傾向の高い車
    • 自動車に対する考え方
    • ライフスタイル
    • マーケティングに対する影響
  • ファミリードライバー
  • 日常の通勤に使用するドライバー
  • イメージを追い求めるドライバー
  • 全てを求めるドライバー
目次

“Today's car drivers not only drive for family occasions but also have desire to drive for self-indulgence and self-entertainment, which is mainly because they perceive driving as a way to gain fulfilment as well as an approach to relieve pressure. Therefore, marketing to them not only means providing them with functional benefits to fill the gap between current car models and their needs, but is also about understanding why they have those requirements. With fierce competition in the market, car marketers not only need to create more appealing stories and use them to impress consumers, but also need to make their marketing approaches less intrusive and more interactive. There is also a new and untapped opportunity for brands to catch consumer attention by addressing health problems associated with overuse of cars.” - Yujing Li, Senior Research Analyst.

In this report Mintel answers the following key questions:

  • How do consumers use their cars?
  • How do consumers feel about driving?
  • Is there any opportunity for brands in terms of marketing?

Table of Contents

1. Introduction

  • Definition
  • Methodology
  • Abbreviations

2. Executive Summary

  • Car usage occasions
  • 70% of car owners have done 1-2 day's trip
    • Figure 1: Car usage occasions, December 2014
  • More than half of car owners use cars on at least seven occasions
    • Figure 2: Repertoire analysis of car usage occasions, December 2014
  • Different car usage habits of young consumers may influence final purchase
  • SUV owners use their cars for more occasions
    • Figure 3: Repertoire analysis of car usage occasions, by type of car owned, December 2014
  • Feelings about driving
  • High earners and parents think driving expands their social circle
    • Figure 4: Consumer sentiment about driving cars, by demographics, December 2014
  • High earners are more likely to see driving as a way to relieve pressure
    • Figure 5: Consumer sentiment about driving cars, by household income, December 2014
  • Car owners are more likely to feel fulfilled rather than excited when driving
    • Figure 6: Consumer sentiment about driving cars, December 2014
  • Consumer segmentation
  • Key issues
  • Using family sentiment to evoke consumers instead of introducing functions directly
  • Heavy car usage indicates more attention to safety and comfort
  • Collaborating with travel industry to deepen brand influence
  • Making online campaign less intrusive in car advertising
  • What we think

3. Issues and Insights

  • Using family sentiment to appeal to consumers instead of functions
  • The facts
  • The implications
  • Heavy car usage indicates more attention to safety and comfort
  • The facts
  • The implications
  • Collaborating with travel industry to deepen brand influence
  • The facts
  • The implications
  • Making online campaign less intrusive in car advertising
  • The facts
  • The implications

4. Trend Application

  • Who are the Joneses?
  • Immaterial World
  • Many Mes

5. The Consumer - Trends in Car Ownership

  • Key points
  • Ownership of Japanese brands growing fast
    • Figure 7: Types of car already owned, by brand, August 2013 and December 2014
    • Figure 8: Japanese brands ownership, by personal income, August 2013 and December 2014
  • Consumers are spending more on their cars
    • Figure 9: Types of car already owned, by price range, August 2013 and December 2014
  • Consumers show more preference for SUVs and MPVs
    • Figure 10: Types of car already owned, by body type, August 2013 and December 2014

6. The Consumer - How do Consumers Use Their Cars?

  • Key points
  • 70% of car owners have done 1-2 day's trip
    • Figure 11: Car usage occasions, December 2014
  • More than half car owners use cars in at least seven occasions
    • Figure 12: Repertoire analysis of car usage occasions, December 2014
  • The different car usage habits of young consumers may have an influence on their final purchase
  • Consumers in their 30s are heavy car users
    • Figure 13: Repertoire analysis of car usage occasions, by age, December 2014
    • Figure 14: Car usage occasions, by age, December 2014
  • SUV owners use their cars for more occasions
    • Figure 15: Repertoire analysis of car usage occasions, by type of car owned, December 2014
    • Figure 16: Car usage occasions, by car type, December 2014

7. The Consumer - How do Consumers Feel About Driving?

  • Key points
  • An opportunity for basic passenger cars to win back consumers
    • Figure 17: Consumer sentiment about driving cars, by type of car owned, December 2014
    • Figure 18: Monthly household income of car owners, by type of car owned, December 2014
  • High earners and parents are likely to expand their social circle via driving
    • Figure 19: Consumer sentiment about driving cars, by demographics, December 2014
  • High earners are more likely to see driving as a way to relieve pressure
    • Figure 20: Consumer sentiment about driving cars, by household income, December 2014
  • People from Beijing and basic passenger car owners are more irritated in rush hour
    • Figure 21: Consumer sentiment about driving cars, by demographic and type of car owned, December 2014
  • Car owners are more likely to feel fulfilled than excited when driving
    • Figure 22: Consumer sentiment about driving cars, December 2014
  • Potential opportunity to make brand stand out
    • Figure 23: Consumer sentiment about driving cars, by different car owners, December 2014
    • Figure 24: Consumer sentiment about driving cars, by car type and brands, December 2014

8. The Consumer - Lifestyle of Car Owners

  • Key points
  • US and Korean car owners are likely to be sociable and stay in fashion
    • Figure 25: selected lifestyle statements about car owners, by brands' country of origin, December 2014
  • Japanese brand owners are likely to check and write comments
    • Figure 26: selected lifestyle statements about car owners, by brands' country of origin, December 2014
  • Potential method to attract Chinese self-owned brand buyers
    • Figure 27: selected lifestyle statements about car owners, by brands' country of origin, December 2014

9. The Consumer -Target Car User Groups

  • Key points
  • Mapping out the different consumer clusters
    • Figure 28: Consumer segmentation, December 2014
    • Figure 29: Agreement to attitudinal statements, by cluster group, December 2014
  • Low-frequency Drivers
  • Demographic profile
  • Cars they tend to drive
  • Attitudes towards cars
  • Lifestyle
  • Marketing implications
  • Family Drivers
  • Demographic profile
  • Cars they tend to drive
  • Attitudes towards cars
  • Lifestyle
  • Marketing implications
  • Daily Commuters
  • Demographic profile
  • Cars they tend to drive
  • Attitudes towards cars
  • Lifestyle
  • Marketing implications
  • Image Seekers
  • Demographic profile
  • Cars they tend to drive
  • Attitudes towards cars
  • Lifestyle
  • Marketing implications
  • Want-it-alls
  • Demographic profile
  • Cars they tend to drive
  • Attitudes towards cars
  • Lifestyle
  • Marketing implications
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