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市場調査レポート

中国におけるデジタルの動向 (2015年7月)

Digital Trends - China - July 2015

発行 Mintel China 商品コード 277920
出版日 ページ情報 英文
納期: 即日から翌営業日
価格
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中国におけるデジタルの動向 (2015年7月) Digital Trends - China - July 2015
出版日: 2015年07月30日 ページ情報: 英文
概要

中国の消費者は他の国々 (英国・カナダ・米国・ブラジル) と比べて、ハイテク製品への支出額がより高くなっています。2014年現在、ハイテク・通信分野への家庭消費支出額は全体の7.3%を占め、5番目に大きな支出項目となっています。インターネットの普及率上昇やハイテク製品の売上高拡大は、中国のデジタル製品市場やオンラインサービスの活況を示す良い一例だと言えます。

当レポートでは、中国の消費者向けデジタル・ハイテク製品市場について分析し、消費者の種類別の所有・利用動向や、デジタル市場の急成長の恩恵を受けた/受けなかった製品分野、中国国内でのO2O (オンライン・オフライン連動型) サービスの普及状況、戸別訪問/宅配サービス普及への障壁、消費者が現在利用しているオンラインの情報源、などの項目についての調査結果を取りまとめて提供しています。

第1章 イントロダクション

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 問題点と考察

  • 消費者は本当にPCを捨てて、何事もモバイル機器でこなしているのか?
  • 消費者はオンライン戸別サービスをどの程度利用しているのか?
  • 消費者の情報検索行動に基づいて、各ブランドのアプローチをどう改善すればいいのか?

第4章 市場の傾向

  • 要点
  • 中国国民のハイテク製品への支出額の拡大
  • ネット利用者の86%がモバイル機器からアクセス
  • モバイル機器がデジタル製品の売上高を促進
  • デジタルマーケティングに前向きな中国の消費者
  • 支出額は増えているが、支出項目は少なくなっている

第5章 消費者:PCの所有状況

  • 要点
  • PCの魅力の低下
  • 所得拡大に伴う、タブレット・電子書籍リーダーの成長の余地
  • 1人世帯ではラップトップPCが、子供のいる家族では電子書籍リーダーが人気が高い

第6章 消費者:携帯電話の所有状況

  • 要点
  • 所有動向
  • 低所得世帯の1/5は、まだ従来型の携帯電話を利用

第7章 消費者:TVの所有状況

  • 要点
  • 調査対象世帯の半数が、現在ではスマートTVを保有
  • 地方の中小都市では、スマートTVの普及が遅れている

第8章 消費者:その他のデジタル製品の所有状況

  • 要点
  • ウェアラブル製品の所有率の上昇
  • ゲーム機業界:政府の禁止令撤廃後の成長に望みをおく
  • 富裕層世帯:ニッチなデジタル製品の保有台数の増加

第9章 消費者:各種デバイスによるオンライン活動

  • 要点
  • デスクトップ/ラップトップPCが今後も主流となるが、手軽な活動にはモバイル機器の使用が増える
  • 男性や中高年はデスクトップの利用度がまだ高い
  • 若年層ではラップトップPCの利用率が高い
  • 大都市では業務活動でもタブレットを利用する傾向にある
  • 若年層 (20〜24歳) はモバイル機器でのソーシャル・ネットワーキングにより積極的である

第10章 消費者:昨今のオンライン活動 - ショッピング・投資

  • 要点
  • 調査回答者の半数が、海外のオンラインショッピング・サイトの利用経験がある
  • 25〜39歳の消費者が、最も積極的にオンラインショッピングを利用している

第11章 消費者:昨今のオンライン活動 - O2O (オンライン・オフライン連動型) 活動

  • 要点
  • 何事もオンラインで済ます人々が、O2Oの利用傾向も高い
  • コア・ユーザーは誰か?
  • 低所得層の場合、ディスカウント販売が無ければ退会する確率が高い

第12章 消費者:オンラインでの戸別サービス利用の障壁

  • 要点
  • 消費者がオンラインでの戸別サービスに対して抱く懸念:品質・安全性
  • 若年層の場合、「隠れたコスト」を恐れる傾向が強い

第13章 消費者:オンライン情報検索チャネル

  • 要点
  • オンラインショッピング・Webサイト:情報検索の最初のステップ
  • ワイン
  • 美容製品
  • ハイテク製品
  • サプリメント

第14章 消費者:デジタル製品・オンライン活動に対する考え方

  • 要点
  • マルチスクリーン方式での視聴が生活習慣と化す
  • 最新のデジタル市場動向では、インターネットは必ずしも購入に結びつかない
  • 消費者の大半は、何かを買う前にオンライン・サービスをチェックする
  • アプリ・決済手段の安全性に対する懸念も存在するが、サービス利用を拒否する消費者はごく僅か

第15章 消費者:Mintropolitan (都市消費者)

  • 要点
  • なぜMintropolitanなのか?
  • Mintropolitanとは誰か?
  • 多数のデジタル製品を所持:余裕のあるライフスタイルの表れ
  • O2Oサービスを真っ先に利用
  • 専用ショッピングチャネルやブランド公式サイトに高い関心を払う
  • デジタル市場の最新動向を追い続けようという意志

このページに掲載されている内容は最新版と異なる場合があります。詳細はお問い合わせください。

目次

“Chinese consumers spend more money on technology products than people from the UK, Canada, the US or Brazil. In 2014, technology and communication account for 7.3% of total household expenditure in China making it the fifth largest spending sector. The increasing penetration of the Internet and growing sales of technology products indicate the prosperity of the digital market and online services in China.” - Ivy Jiang, Research Analyst.

In this report, Mintel answers the following key questions:

  • What are the usage patterns across different consumer technology products?
  • Who are the winners and losers in the dynamic digital technology landscape?
  • What is the penetration of O2O services in China and what are the barriers to grow online door-to-door services?
  • What online information resources do consumers use to research different products?

Table of Contents

1. Introduction

  • Definition
  • Methodology
  • Abbreviations

2. Executive Summary

  • Market trends
  • The consumer
  • Ownership of digital products
    • Figure 1: Ownership of digital products, 2013-15
  • Online activities on different devices
    • Figure 2: Online activities on different devices, April 2015
  • Emerging online activities
    • Figure 3: Emerging online activities - Shopping and investment, April 2015
    • Figure 4: Emerging online activities - O2O activities, April 2015
  • Online information search channels
    • Figure 5: Online information search channels by category, April 2015
  • Attitudes towards digital products and online activities
  • Meet the Mintropolitans
  • Key issues
  • Are consumers really abandoning PCs to do everything on mobiles?
  • How well are consumers adopting online door-to-door services?
  • How to improve brands' reach based on consumers' information search habits?
  • What we think

3. Issues and Insights

  • Are consumers really abandoning PCs to do everything on mobiles?
  • The facts
  • The implications
  • How well are consumers adopting online door-to-door services?
  • The facts
  • The implications
  • How to improve brands' reach based on consumers' information search habits?
  • The facts
  • The implications

4. Market Trends

  • Key points
  • Chinese spend more on technology products
    • Figure 6: Share of technology and communications in total consumer expenditure, by China, USA, Canada, UK and Brazil, 2015
  • 86% of netizens access the Internet from mobile devices
    • Figure 7: The number of total netizens and mobile netizens in China, 2010-14
  • Mobile devices drive digital product sales
    • Figure 8: Desktop, laptop, tablet and smartphone sales in China, by volume and growth, 2010-14
  • Chinese consumers are open to digital marketing
  • More spending but on fewer products
    • Figure 9: Digital products ownership - Number of products, March 2013, March 2014 and April 2015

5. The Consumer - Ownership of Personal Computers

  • Key points
  • Personal computers are losing appeal
    • Figure 10: Personal computer ownership, March 2013, March 2014 and April 2015
  • More room to grow for tablets and eReaders as income grows
    • Figure 11: Personal computer ownership, by monthly household income and city tier, April 2015
  • Singles like laptops; families with children like eReaders
    • Figure 12: Personal computer ownership, by marital status and children in household, April 2015

6. The Consumer - Ownership of Mobile Phones

  • Key points
  • Trends in ownership
    • Figure 13: Mobile phone ownership, March 2013, March 2014 and April 2015
  • One fifth of low income households still own a non-smartphone
    • Figure 14: Mobile phone ownership, by monthly household income and city tier, April 2015

7. The Consumer - Ownership of Televisions

  • Key points
  • Half of households surveyed now own a smart TV
    • Figure 15: Television ownership, March 2013, March 2014 and April 2015
  • Tier two and three cities are not lagging behind tier one in smart TV adoption
    • Figure 16: Television ownership, by demography, April 2015

8. The Consumer - Ownership of Other Types of Digital Products

  • Key points
  • Ownership of wearable products goes up
    • Figure 17: Other types of digital products ownership, March 2014 and April 2015
  • Gaming console industry hopes for growth after the Government lifts ban
    • Figure 18: Other types of digital products ownership - China and UK, April 2015 (China) and November 2014 (UK)
  • Wealthy households own more niche digital products
    • Figure 19: Other types of digital products ownership, by monthly household income and city tier, April 2015

9. The Consumer - Online Activities on Different Devices

  • Key points
  • Desktops/laptops remain to be relevant while mobile devices are increasingly used for light activities
    • Figure 20: Online activities on different devices, March 2014 and April 2015
  • Males and elder consumers rely more on desktops
    • Figure 21: Selected online activities on desktops, by demography, April 2015
  • Young consumers use more laptops to conduct online activities
    • Figure 22: Selected online activities on laptops, by demography, April 2015
  • Tier one cities' consumers tend to use tablets for working
    • Figure 23: Selected online activities on tablets, by monthly household income and city tier, April 2015
  • Young adults aged 20-24 are more active on mobile social networking
    • Figure 24: Selected online activities on smartphones, by demography, April 2015

10. The Consumer - Emerging Online Activities - Shopping and Investment

  • Key points
  • Half of surveyors have done overseas online shopping in the past
    • Figure 25: Emerging online activities - Shopping and investment, April 2015
  • 25-39-year-olds are more exploratory online shoppers
    • Figure 26: Emerging online activities - Shopping and investment, by age, April 2015

11. The Consumer - Emerging Online Activities - O2O Activities

  • Key points
  • People who start managing things online develop a habit
    • Figure 27: Emerging online activities - O2O activities, April 2015
    • Figure 28: Emerging online activities - O2O activities, by loyalty and usage ratio, April 2015
  • Who are the core users?
    • Figure 29: Selected emerging online activities have done - O2O activities, by gender and age, April 2015
    • Figure 30: Emerging online activities have done - O2O activities, by monthly household income and city tier April 2015
  • Low earners are more likely to drop out once there is no discount incentive
    • Figure 31: Repeat rates of booking door-to-door services online and booking a taxi online, by household income, April 2015

12. The Consumer - Barriers to Using Online Door-to-door Services

  • Key points
  • Consumers' main concerns about online door-to-door services are around quality and safety
    • Figure 32: Reasons for not trying online door-to-door services, April 2015
  • Young consumers tend to be more worried about hidden costs
    • Figure 33: Reasons for not trying online door-to-door services, by age and income, April 2015

13. The Consumer - Online Information Search Channels

  • Key points
  • Online shopping websites are the first stop for information searches
    • Figure 34: Online information search channel, by category, April 2015
  • Wine
  • Beauty products
  • Technology products
  • Health supplements

14. The Consumer - Attitudes towards Digital Products and Online Activities

  • Key points
  • Watching multi-screens has become a lifestyle
    • Figure 35: Digital product usage habits, April 2015
  • Interest in the latest digital trends doesn't necessarily lead to purchase
    • Figure 36: Attitudes towards following digital trends, April 2015
  • Half of consumers check online offers before buying something
    • Figure 37: Importance of online to making a purchase, April 2015
  • Concerns over app and payment security exist, but only a few are rejecting these services
    • Figure 38: Attitudes towards online information security, April 2015

15. The Consumer - Meet the Mintropolitans

  • Key points
  • Why Mintropolitans?
  • Who are they?
    • Figure 39: Demographic profile of Mintropolitans verus Non-Mintropolitans, by gender, age and personal income
    • Figure 40: Demographic profile of Mintropolitans versus Non-Mintropolitans, by marital status, city tier and education level
  • Wider ownership of digital products reflects leisure lifestyle
    • Figure 41: Selected digital products ownership, by consumer classification, April 2015
  • Leaping ahead in adopting O2O services
    • Figure 42: Experience with selected emerging online activities, by consumer classification, April 2015
  • Pay attention to specialised shopping channels and brands' official websites
    • Figure 43: Online information search channels by category, by consumer classification, April 2015
  • Willing to keep up with the latest digital trends
    • Figure 44: Attitudes towards digital products and online activates, April 2015
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