市場調査レポート - 49280

アフリカにおけるモバイル市場

Mobile Africa

発行 Tariff Consultancy Ltd.
出版日 ページ情報 英文 160 pages
価格
アフリカにおけるモバイル市場 Mobile Africa
出版日: 2007年07月01日 ページ情報: 英文 160 pages
概要

当報告書では、アフリカにおけるモバイル市場の投資環境、市場概要を調査分析し、アフリカの53ヶ国における2006年-2011年の加入者数の伸びを予測するとともに、主要51ヶ国のプロファイルおよび主要な汎アフリカモバイルプロバイダーのプロファイルを盛り込むなど、概略下記の構成でお届けいたします。

イントロダクション:新規モバイル市場として重要度を増しているアフリカ市場

第1章 アフリカにおける国別主要モバイル市場:市場機会

  • 国別プロファイル(51ヶ国)
  • これまでの主要な投資案件
  • ARPUおよび収入の課題
  • サマリー

第2章 アフリカにおける主要な投資:概要

  • 投資目的
  • 投資の容易さ
  • アフリカにおけるモバイルネットワーク投資:ナイジェリアにおけるMTNのケーススタディー
  • 汎アフリカモバイルオペレーター
  • アフリカにおける加入者数の増加
  • 携帯電話プロバイダーに対するアフリカ顧客の要求
  • サマリー

第3章 主要な汎アフリカモバイルプロバイダー

  • イントロダクション
  • 統合化された汎アフリカモバイル戦略に向けて
  • Atlantique Telecomのプロファイル
  • Comium Mobileのプロファイル
  • Investcomのプロファイル
  • MTN Groupのプロファイル
  • Orascom Telecomのプロファイル
  • Vodacomのプロファイル
  • Millicom International Cellularのプロファイル
  • Orange Internationalのプロファイル
  • MTC Groupのプロファイル
  • その他の地域および地元企業のプロファイル
  • サマリー
  • アフリカにおける魅力的なモバイル市場とは
  • アフリカにおけるモバイル市場の国別スコアカード

第4章 アフリカにとって重要なアフリカにおけるモバイル業界

  • ARPUの変化
  • アフリカにおけるデータネットワークの機能向上
  • アフリカ諸国においてモバイル市場の発展を促進する要因
  • 規制環境
  • インフラにおける発展
  • 技術の発展
  • 社会的な発展
  • アフリカのモバイルネットワークが拍車をかけた新たな種類の発展
  • 経済的な満足の拡大
  • 携帯電話の利用による恩恵はより広範な経済発展を支援できる
  • モバイルバンキングのケーススタディー
  • 低所得で共有される通信時間
  • モバイルコマースおよびモバイルペイメントシステムの種類
  • サマリー

第5章 アフリカにおける将来のモバイル部門の成長

  • GDPとモバイル普及率の相関関係
  • 外資による国内投資
  • アフリカにおけるモバイル市場の自由化
  • アフリカにおけるモバイル通信事業者の民営化(2007年)
  • アフリカにおける新たな買収および吸収合併活動
  • アフリカにおける新たなネットワークの拡大およびW-CDMAの導入
  • 加入者数の増加
  • 他の投資機会
  • 全般的な予測:アフリカにおける加入者数の増加

第6章 アフリカにおけるモバイル市場調査から導かれた結論

  • アフリカにおけるモバイル市場:市場の魅力およびリスクを促進する要因
  • 投資家にとってのリスク要因
  • 投資家にとっての主な成功要因
  • アフリカにおけるモバイルオペレーターにとっての新たな市場機会
  • 振替サービスの成長
  • アフリカにおけるモバイルオペレーターにとってのおよび主な課題
  • 新たなライセンスおよび民営化イニシアティブ
  • 2006年-2011年のアフリカにおけるモバイル加入者予測
  • サマリー

付録

  • 付録I:用語集
  • 付録II:アフリカにおけるモバイルオペレーターのリスト
  • 付録III:BroadGroup提供サービスのリスト
目次

The report provides a comprehensive overview of the economic, social and financial consequences of the boom in mobile phone ownership cascading across the continent.

It includes a forecast of subscriber growth for 53 countries in Africa for the five year period from 2006 to 2011, country profiles of the main 51 countries in Africa and profiles of the main and emerging Pan-African mobile providers, who are now becoming substantial global providers as a result of their position in one of the fastest growing and most dynamic regions in the world.

Key providers covered in the report include MTC (Celtel), MTN, Millicom, Atlantique Telecom, Orascom, Orange, Vodacom, Comium Mobile and Wataniya Telecom.

Key takeaways of this new report:

  • Identifies new licensees and market entrants in 2007
  • Forecast of privatisations that are likely to occur in 2007
  • Insight into the economic benefits of mobile phone penetration in Africa
  • List of barriers to mobile phone usage across the continent
  • The importance of micro-finance, phone sharing and reduced handset costs
  • A Score Card assessment of the most attractive country markets
  • The importance of mobile money transfer services and m-banking
  • Risk factors and critical success factors determining investment in African mobile
  • Forecasts of subscriber numbers and penetration rates from 2006 to 2011 by country and overall

The report details the growth in mobile ownership, the challenges of growth and the criticality of a pan-African solution and development of "One Network" economies of scale. Warning that growth will only occur through regulatory support of more operator licenses, it also proposes the need for "mobile-friendly" policies. This in turn will speed the deployment of mobile services in the poorest countries who are discovering that mobile penetration can be used to jump-start wider economic growth.

In conjunction with the new Mobile Tariffs Africa Report, operators, regulators and investors can speedily grasp the growing opportunities, deployment and current pricing regime for mobile businesses in Africa.

Table of Contents

  • List of Tables & Charts
  • Acknowledgements
  • Methodology
  • Introduction - The Growing Importance of Africa as new mobile market

1: The Main Mobile Markets in Africa by country: the market opportunity

  • 1.1 Country Profiles: Algeria; Angola; Benin; Botswana; Burkina Faso; Burundi; Cameroon; Cape Verde; Central African Republic; Ivory Coast; Chad; Democratic Republic of Congo; Djibouti; Egypt; Equatorial Guinea; Guinea-Bissau; Eritrea; Ethiopia; Gabon; Gambia; Ghana; Kenya; Liberia; Lesotho; Libya; Madagascar; Morocco; Mali; Malawi; Mauritania; Mauritius; Mozambique; Niger; Nigeria; Namibia; Republic of Congo; Rwanda; Senegal; Seychelles; Sierra Leone; Somalia; South Africa; Sudan; Swaziland; Tanzania; Togo; Tunisia; Uganda; Zambia & Zimbabwe.
  • 1.2 Main Investment deals to date
  • 1.3 ARPU and revenue issues
  • 1.4 Summary

2: The Main Investments in Africa - An Overview

  • 2.1 Reasons for Investment
  • 2.2 Ease of Investment
  • 2.3 Mobile network investment in Africa - case study MTN in Nigeria
  • 2.4 Pan-African mobile operators
  • 2.5 Expanding subscribers in Africa
  • 2.6 African customer requirements of mobile phone providers
  • 2.7 Summary

3: The Main Pan-African mobile providers

  • 3.1 Introduction
  • 3.2 Towards an integrated Pan-African mobile strategy
  • 3.3 Atlantique Telecom profile
  • 3.4 Comium Mobile profile
  • 3.5 Investcom profile
  • 3.6 MTN Group profile
  • 3.7 Orascom Telecom profile
  • 3.8 Vodacom profile
  • 3.9 Millicom International Cellular profile
  • 3.10 Orange International profile
  • 3.11 MTC Group profile
  • 3.12 Other regional & local player profiles
  • 3.13 Summary
  • 3.14 What is an attractive African mobile market?
  • 3.15 The African mobile country score card

4: The importance of the mobile sector in Africa for Africa

  • 4.1 ARPU changes
  • 4.2 Data network upgrades in Africa
  • 4.3 African country mobile development drivers
  • 4.4 Regulatory climate
  • 4.5 Infrastructure developments
  • 4.6 Technological developments
  • 4.7 Social developments
  • 4.8 New types of development spurred by mobile networks in Africa
  • 4.9 The growth of economic well being
  • 4.10 The benefits of mobile phone usage can assist wider economic development
  • 4.11 M-banking case study
  • 4.12 Low income shared airtime
  • 4.13 Types of m-commerce and m-payment schemes
  • 4.14 Summary

5: Future growth for the African mobile sector

  • 5.1 The correlation between GDP & mobile penetration rates
  • 5.2 Foreign inward investment
  • 5.3 Liberalisation of mobile markets in Africa
  • 5.4 Mobile telecoms privatisation in Africa in 2007
  • 5.5 New acquisition & merger activity in Africa
  • 5.6 Growth of new networks in Africa & W-CDMA deployments
  • 5.7 Growth in subscriber numbers
  • 5.8 Other investment opportunities
  • 5.9 Overall forecast - African mobile subscriber growth

6: African mobile study conclusion

  • 6.1 African mobile - key drivers for market attractiveness and risk
  • 6.2 Risk factors to investors
  • 6.3 Key success factors to investors
  • 6.4 New market opportunities for African mobile operators
  • 6.5 Growth in money transfer services
  • 6.6 The main challenge for mobile operators in Africa
  • 6.7 New licences and privatisation initiatives
  • 6.8 African mobile subscriber forecasts from 2006 to 2011
  • 6.9 Summary

Appendices

  • Appendix I. Glossary of Terms
  • Appendix II. African Mobile Operator List
  • Appendix III. List of BroadGroup' s services

Tables

Table 1 Summary of Report Parameters

Tables for the Country Summary Profiles including:

  • Table 2 Algeria
  • Table 3 Angola
  • Table 4 Benin
  • Table 5 Botswana
  • Table 6 Burkina Faso Table
  • Table 7 Burundi
  • Table 8 Cameroon
  • Table 9 Cape Verde
  • Table 10 Central African Republic
  • Table 11 Ivory Coast
  • Table 12 Chad
  • Table 13 Democratic Republic of Congo
  • Table 14 Djibouti
  • Table 15 Egypt
  • Table 16 Equatorial Guinea
  • Table 17 Eritrea
  • Table 18 Ethiopia
  • Table 19 Gabon
  • Table 20 Gambia
  • Table 21 Ghana
  • Table 22 Guinea
  • Table 23 Guinea-Bissau
  • Table 24 Kenya
  • Table 25 Liberia
  • Table 26 Lesotho
  • Table 27 Libya
  • Table 28 Madagascar
  • Table 29 Morocco
  • Table 30 Mali
  • Table 31 Malawi
  • Table 32 Mauritania
  • Table 33 Mauritius
  • Table 34 Mozambique
  • Table 35 Niger
  • Table 36 Nigeria
  • Table 37 Nigeria Main mobile operators in Nigeria - end 2006 estimates
  • Table 38 Namibia
  • Table 39 Republic of Congo
  • Table 40 Rwanda
  • Table 41 Senegal
  • Table 42 Seychelles
  • Table 43 Sierra Leone
  • Table 44 Somalia
  • Table 45 South Africa
  • Table 46 Sudan
  • Table 47 Swaziland
  • Table 48 Tanzania
  • Table 49 Togo
  • Table 50 Tunisia
  • Table 51 Uganda
  • Table 52 Zambia
  • Table 53 Zimbabwe
  • Table 54 Mobile operators in Africa - new entrants & pending 2006-07
  • Table 55 Main acquisition & mergers in the African mobile sector
  • Table 56 Mobile growth rates by subscribers worldwide 2005 - 2006
  • Table 57 Fastest increases in mobile subscriber levels 2005 - 2006
  • Table 58 Top six Pan-African mobile suppliers
  • Table 59 Summary of main Pan-African mobile groups
  • Table 60 Atlantique Telecom summary profile
  • Table 61 Comium Mobile summary profile
  • Table 62 MTN Group summary profile
  • Table 63 MTN' s main investments in Africa
  • Table 64 MTN revenue growth
  • Table 65 Orascom Telecom Holding summary profile
  • Table 66 Vodacom summary profile
  • Table 67 Vodacom ARPU trends
  • Table 68 Millicom International Cellular summary profile
  • Table 69 Orange International summary profile
  • Table 70 MTC Group summary profile
  • Table 71 Score Card for the Top Ten African mobile countries by 5 key indicators
  • Table 72 Overall African mobile Score Card ratings
  • Table 73 ARPU changes reported by MTN
  • Table 74 African countries with the highest mobile penetration rates
  • Table 75 Forecast African mobile telecoms privatisations in 2007
  • Table 76 Acquisition activities in the African mobile sector
  • Table 77 Previous African mobile subscriber forecasts
  • Table 78 Forecast mobile subscriber growth from 2006 to 2011
  • Table 79 Forecast African mobile telecoms privatisations in 2007
  • Table 80 Overall African mobile subscriber growth forecast

Charts

  • Chart 1. Mobile penetration rates worldwide
  • Chart 2. Overall African mobile subscriber growth forecast
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